handdator

Visa fullständig version : Bredbandslamda på förgasarmotor ??



2stroke
2011-11-13, 09:30
Hej !

Kan man använda en bredbandslamda på en förgasar försedd motor ?
Min tanke här var ifall man kan ha hjälp utav bredbandslamdan för att
snabbare/enklare kunna ställa in förgasaren rätt ?
Erfarenheter/Tips/Råd ?

Gäller en 4-cylindrig luftkyld boxermotor.

All hjälp mottages tacksamt ! :o)

T-mek
2011-11-13, 17:05
Visst kan man det, går mycket snabbare och är mer pålitligt än att läsa av tändstift osv. Jag hade dock inte haft den permanent monterad, utan bara satt dit sonden vid inställningsarbeten, detta för att den inte ska becka igen fullständigt. Förgasarmotorer går ju inte alltid på lambda 1,0 som bekant... :-)

mrpete
2011-11-13, 17:37
Jag har bredbandslambda monterad hela tiden, kört på afr 12-14 utan problem (14,7 = lambda 1). Det är ett suveränt verktyg för att ställa in förgasare eller tex k-jetronic. Men visst finns det en risk att den sotar igen.. samtidigt är det ju gött att ha koll på så att värdena inte förändras.

2stroke
2011-11-16, 14:21
Om det blir aktuellt med montage så måste bredbandslamdan vara fast monterad.

Något speciellt fabrikat man skall passa sig för ?

Något fabrikat som ni kan rekommendera ?

Någon fler som har nå tips/erfarenheter/åsikter osv i frågan ??

vr6_mannen
2011-11-16, 20:38
hade köpt Vems egna för där är både bredbands o avgas temp i ett... :) har ingen själv men vet många som kör med sån o funkar bra.... vet att Inovate krångla rätt så mycket vet många som har haft o slängt bort dom

kim_gulle
2011-11-16, 21:18
Om det blir aktuellt med montage så måste bredbandslamdan vara fast monterad.

Något speciellt fabrikat man skall passa sig för ?

Något fabrikat som ni kan rekommendera ?

Någon fler som har nå tips/erfarenheter/åsikter osv i frågan ??

Bosch sonderna är ju defenetivt att lita på iaf. :)

mrpete
2011-11-16, 21:25
Denna har jag, funkar klockrent, billigt också. Aem mätare med bosch uego.

http://www.ebay.co.uk/itm/AEM-DIGITAL-WIDEBAND-UEGO-CONTROLLER-FREE-WORLD-SHIP-/230548113176?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item35adbd0718

vr6_mannen
2011-11-16, 22:13
har varit bosch sonder till dom som jag känner .... men har duma sig hela tiden kunne riktigt lita på den... men vems är bra för då får man avgas mätar på köpet... det är bra o ha det med så man inte kör den för varm... som kan sluta med skrota motor :(

kim_gulle
2011-11-17, 06:27
Men VEMS använder ju Bosch sonderna också. Det är väl själva mätaren som har möjlighet att visa både O2 och EGT men man måste likförbannat har en EGT sensor?

vr6_mannen
2011-11-17, 18:24
ja det gör dom... kör med vems insprut i min bil o där kör jag med bosch sond... ja det är en mätar sån 52mm ... som visar både lambda o avgas temp.. ja du måste har en egt givar ,,, men man sätter ju bara en i grenröret så har man koll på det ju ... jag ska själv köpa en sån o sätta i mitt andra bygge där jag ska köra förgasar turbo motor :)

ypzilon
2011-11-17, 18:47
Har funkat utmärkt för mig:
http://www.innovatemotorsports.com/products/lc1.php