handdator

Visa fullständig version : Konstigt olje fenomen på G60



G60 V-spec
2011-11-11, 11:12
Är helt förvirrad efter ett par dagars mekande på 2 Corrados.

Corrado nr.1

Tog av kompressorn för att se hur mycket olje ledningen till kompressorn "sprutar" olja. Och den verkligen sprutade ur sig olja. Vilket jag anser vara bra eftersom G-ladern får bra smörjning. Dock så har han en bredare slang till oljeledningen än vanligt. Varken han eller jag har någon aning varifrån den kommer.

Corrado nr.2

Har bra oljetryck. Med kompressorn tillbaka från renovering ville jag se om det sprutar lika mycket olja genom oljeslangen till G-ladern på den här som på den första. Och banne mig det gjorde den inte. Det känns som den knappt tryckte ut oljan. Det rann väldigt nätt. Nästan som att oljan var påväg att börja droppa från slangen istället för att rinna.
Skruvade av oljeledningen som går in till toppen. Blåste rent osv. och provade att starta utan själva slangen. Där sprutade det som f*n! Därför förstår jag inte varför trycket ut i slangen blir så lågt?!
Dessutom ny oljeslang! Så det är inte stopp i den.

Har någon nån idé?



Mvh Vlado

Glader60
2011-11-11, 21:08
Vad jag har förstått är det en speciell diameter på oljeledningen till G-Ladern. Och att innerdiametern på den ledningen är vad som reglerar mängden olja till smörjningen.
Oljereturen ska ha måtten 5,5X3X180, men det är ju bara en vanlig gummi. Matningen till är ju en specialare..

"G-Charger Lubrication:

The G-Charger is supplied oil lubrication from the back of the cylinder head. The oil pressure needed to properly lubricate the G-Charger is approx. 0.3 bar.

The oil pressure to the G-Charger is regulated by the length and inside diameter of the oil supply line. The length is 750mm and the inside diameter is 0.9 mm.

Oil is returned to the engine crankcase via an oil return line. The return line is attached to the bottom of the G-Charger and the engine crankcase near the oil filter housing."

Saxat från ORZ motorsport.

G60 V-spec
2011-11-12, 20:42
Jag antar att jag får köpa en helt ny slang i förpackning för att se om det är fel på dom andra slangarna jag provat. Kanske dom har ett bästföre datum när bilen står still länge.