handdator

Visa fullständig version : Hur blir detta på Bilprovningen?



MiWi
2011-11-09, 01:40
Om man utgår från en Corrado G60, men ersätter motorn med en sur 8v 2-litersmotor.

Visst tusan borde det vara extremt lätt att få igenom Bilprovningen eftersom effekten är lägre än original?

Janne.M
2011-11-09, 01:45
Du måste fortfarande regbesiktiga med original motorstyrning etc till den motor, så det tar lite tid och kostar pengar. Då är det lika bra att sätta i en värre motor och uppgradera bromsar etc.

Varför vill du ha i en slöare motor?

MiWi
2011-11-09, 01:50
Du måste fortfarande regbesiktiga med original motorstyrning etc till den motor, så det tar lite tid och kostar pengar. Då är det lika bra att sätta i en värre motor och uppgradera bromsar etc.

Varför vill du ha i en slöare motor?

Låt säga att man köper en kaross som saknar drivlina. Då borde det ju rent teoretiskt gå att få den godkänd med slöare motor utan att behöva ändra såpass mycket mer än motor samt boxar / avgasrening till den?

JRJ
2011-11-09, 07:48
Corradon fanns ju orginal med 2E motorn, så det ska inte vara några som helst problem.
Men regbesiktningen kommer du nog inte undan ändå, om det var tanken?

VWGolIV
2011-11-09, 09:30
Om man inte reggar den med den "nya" motorn så kan man ju få problem vid en ev olycka, när vi snackar om ersättning från försäkringsbolaget.

Bilprovningen är alltid en chansning om man kommer igenom eller ej.

MiWi
2011-11-09, 21:39
Corradon fanns ju orginal med 2E motorn, så det ska inte vara några som helst problem.
Men regbesiktningen kommer du nog inte undan ändå, om det var tanken?

Nej, detta är jag fullt medveten om. Jag menar mer att klara mig ifrån att göra annat än enbart ett motorbyte i detta fall (då effekten minskar, bör ju standarddelarna vara tillräckligt nog).

Haugeman
2011-11-10, 12:26
Nu TROR jag lite .

Men har för mig att Det inte hjälper om den funnits med denna motor eller inte. du måste ha intyg på att den är original och inte ändrad i motor osv och dessa intyg är det oftast ingen som vil utställa. så även om du byter till en "mindre" motor så kan du riskera att regga som ombyggd fordon och då blir det byte av broms system axlar och drivning från större modell har jag för mig.

bästa är väl att skaffa en SFRO bok och studera denna. där bör ju allt stå klart o tydligt vad som gäller.