handdator

Visa fullständig version : Golf G60 surar ner sig... vad är felet?



freddan84
2011-11-08, 16:10
Min bror har en Golf G60 som inte går riktigt bra...

när man väl får igång den så går den som ett lass skit... tändstiften badar i soppa... rycker ur kontakten till tempgivaren så går den lite bättre... rycker ur kontakten till lambdan så blir det ingen skillnad...

har införskaffat en ny tempgivare som ska bytas idag.. för att undvika byta ut en massa delar som inte det är fel på så skule jag behöva lite bollplank på vad felet kan vara...?

mycket tacksam för hjälp!

mvh // Freddan

Sciroccogtx16v
2011-11-08, 16:58
Kolla om du har ungefär 13,5 Volt på tomgångsmotorn när bilen är igång. Om du inte har det är det fel på relät som matar digifant insprutningen med ström. Byt eller plocka isär det och kolla lödningarna i det, det brukar vara ett av benen från relät inuti som inte längre har så bra kontakt med kretskortet, rengör och löd om ordentligt.

Fredrik
fd G60 ägare

G60 V-spec
2011-11-08, 17:14
Har du provat att byta ut lambdan? Min kusin hade samma problem på sin så bytade han lambdasonden och vipps så gick den bra igen.

Sn00k
2011-11-08, 18:09
en annan klassiker är att lambda-steget i databoxen brinner upp.. låna en annan box och testa, enkelt att utesluta, jobbigt att reparera en sådan box där det väl har hänt.

freddan84
2011-11-11, 15:30
tack alla för bra svar!

vi har bytt tempgivare och det verkar som det var bara den som spökade... nu går den som sagt bra.

återigen - tackar för svaren!

// Freddan