handdator

Visa fullständig version : Varm Golf G60



K.Nilsson
2011-11-06, 11:48
Tjena! Har lite klydd med bilen...Både vattentempen och oljetempen är lite väl hög :S

Motorn är renoverad för ca 500 mil sedan och han jag köpte den av sa att han mätt vattentempen med laser?! Och att den låg rätt..men givaren står mellan mitten och övre gränsen..Var och tvätta av bilen igår inför vintervilan och piska han lite..Då steg oljetempen till 124 grader emellanåt :S

Var inne på DLI-teknik o kollade på termostater. Tänkte testa med en kallare, men de har 2st olika..en som öppnar vid 75grader och en på 71. Frågan är vad jag ska välja? Nån annan som köpt, haft samma problem eller liknande?

Tips & råd tack =)

K.Nilsson
2011-11-06, 16:24
Ingen?

a128
2011-11-06, 16:58
Om mätaren i bilen visar litet för mycket skulle kunna bero på spänningsregulatorn på instrumentets baksida kan har pajat en liten 3 pinnare, ska ge ca 10-10.5 ut men instället ger samma spännings som bilens övriga elsystem

oljetemepen på ca nämda 124 grader är förmodligen helt normalt om man piskar den litet under förutsättning att den ligger runt < 100 grader vid lugn körning

om du monterar en 71 eller 75 termostat finns det risk att motorn ej kommer upp i rätt temperatur, och skulle kunna göra att godkända avgasvärden ej uppnås, dessa termostater är troligen framtagna för extremt hård körning med långvariga höga effektuttag

K.Nilsson
2011-11-06, 18:59
Okej, får ta och kolla upp det med regulatorn då! Men är det så bra att peaka så pass hög temp på oljan i längden? iofs ska det bytas olja var 500e mil men ändå :S Bilen är långt ifrån original så det känns ju rätt så viktigt med bra smörjning. Det stod specifikt på DLI's hemsida att de var till för att få ner hög vatten/oljetemp. Sitter där nån oljekyl original på G60'n eller? Kanske dags att montera en sån annars?!

Anledningen till frågan med termostaterna var att jag sett när jag sökte på det att där va nån annan som tipsade om just kallare termostat, men det kanske inte va så pass låg öppningstemp?

Nu när jag ändå är igång så tänkte jag kolla med nån kunnig om hur pass "Skadligt" det är att köra med 66mm remhjul på G-ladern? Sitter nämnligen det på nu, och den laddar ca 1,3 bar..Den är nyligen öppnad och genomgången och allt såg bra ut!

Mini_me
2011-11-06, 20:54
Sitter en olje kylare på G60 maskinen.

124gr är inte högt när det kommer till olja och jag antar att du kollar färddatorn eller? den kanske inte är så himla precis..

Större oljetråg eller extern olje kylare så du får i mer olja (= mer yta som kan ta upp värme).

K.Nilsson
2011-11-06, 21:02
Sitter en olje kylare på G60 maskinen.

124gr är inte högt när det kommer till olja och jag antar att du kollar färddatorn eller? den kanske inte är så himla precis..

Större oljetråg eller extern olje kylare så du får i mer olja (= mer yta som kan ta upp värme).

Okej..Ja jag kollar i FD...kanske inte den mest exakta mätningen då :S Var kan man koppla in sig om man köper en separat oljetempmätare? Adapter vid oljefiltret lr? Var kan man köpa större oljetråg??

Kanske lite noob frågor, men frågar man inte så får man inget veta =) Vill lära mig så mkt som möjligt om allt hehe!

Joda
2011-11-06, 22:17
Min oljetemp stack också iväg lite väl mycket för ett par år sedan. Kan inte påstå att jag hittade det egentliga felet, men insåg att det var något med mätkretsen/mätaren/givaren. Det var precis som att det blev en "offset" på mätvärdet. Skulle ju kunna ha med spänningsregulatorn att göra.

Min originalmätare visade i alla fall runt 70 grader precis när jag kallstartat motorn kl 8 på morgonen en vanlig svensk sommar. Det är ju helt orimligt! Kör nu med en extern mätare istället. Har väl ca 30 grader lägre oljetemp nu!!

/Johan

K.Nilsson
2011-11-06, 22:36
Ja, jag skulle vilja installera en extern för att vara säker! Men hur har du kopplat din? Iofs så visar inte min 70c från början...börjar inte visa nåt förrän typ 52c eller nåt. Men den här spänningsregulatorn...finns den att köpa nånstans eller? sugen på att mäta upp den när man e ledig på tisdag.

Fors
2011-11-07, 08:20
Jag hade samma symptom på min för några år sedan och lämnade in på min lokala VAG-verkstad för översyn.

Tempgivaren är ju bara en termistor som ger olika ohm vid olika temperatur. Finns en skala som visar vilket ohm-tal som ges vid olika temperaturer.
Mekaren bryggade helt enkelt kontaktstycket med vanliga motstånd som motvarar X grader och kollade vart nålen hamnade på skalan.
Det som tidigare var rakt upp på min mätare hade ändrats till ~ 4-5 mm åt höger.

K.Nilsson
2011-11-07, 22:40
Okej =) Gött att det löste sig! Får se vad jag gör åt saken. Enligt förra ägaren så är ju tempen rätt s iaf vilket är skönt =) Meen, allt måste dock dubbelkollas..Litar mest på mig själv hehe..