handdator

Visa fullständig version : Lagligt med angeleyes?



Kungen
2011-11-05, 18:45
Fick en etta på förra besiktningen med min Golf II för en kass strålkastare, så jag måste skaffa nya. Så jag har hittat ett par begagnade angeleyes-strålkastare för en billig peng, och undrar om de är lagliga.

Har sökt runt på internet, men allt om ämnet är flera år gammalt. Där sägs det att det kan bli problem på besiktningen, men de kanske har ändrat sin syn på saken på senare år?

Strålkastarna i fråga har ingen konstig färg och de lyser gulaktigt som vilka strålkastare som helst. Vet inte om de är e-märkta. Ifall det är "ljusringen" som de klagar på på besiktningen, går den att koppla ur och därmed lösa problemet?

Nogge
2011-11-06, 06:38
Jag har besiktat med Angel-Eyes i några år och det har aldrig varit några problem. Det besiktningsgubben blev glad över var att det var en snygg ljusbild trotts att det var klarglaslyktor, som det oftast brukar vara på Angel-Eyes. Ringen sa han inget om men det är ju bara parkeringsljus så det borde han ju inte säga något om.

Peter-C
2011-11-06, 12:59
Sista gången jag besiktigade med Angeleyes är 2 år sedan (passat 00). Inga problem. Dock hade "FK" lyktorna diffus ljusbild men de lyste bra! (Ingen kommentar fr SBP ang den diffusa ljusbilden).

/Peter

Lillen
2011-11-06, 13:34
Själva Angel Eyesringarna är ju parkeringsljus så de är ok.
Sedan är det ju beroende på bilmodell och vad helbilsgodkännandet säger.

Men oftast bryr de sig inte alls!

kim_gulle
2011-11-06, 16:59
Gick igenom med mina angel eyes också. Besiktningsgubben sken upp som en sol när jag såg att jag inte hade orginallysen när han drog fram ljusbildstestarn. Förväntade sig nog att min ljusbild skulle vara helt åt helvete men tji fick han när ljusbilden var helt perfekt då jag ställt in dem perfekt. Då blev han småsur faktiskt. xD

Smurfen
2011-11-06, 18:30
Angeleyes på MK3 är på gränsen lagligt. Finns mått på hur långt in de måste sitta. Så mk1 och 2 är det inga som helst problem på. Inte mk3 heller men där är de lite mer på gränsen

Kungen
2011-11-07, 02:35
Tack för alla svar. Tror jag köper de där angeleyesen. Hoppas bara att de lyser hyfsat. Å andra sidan har jag skitkasst lyse som det är nu, så det lär knappast bli sämre ;)

kim_gulle
2011-11-07, 06:43
Tack för alla svar. Tror jag köper de där angeleyesen. Hoppas bara att de lyser hyfsat. Å andra sidan har jag skitkasst lyse som det är nu, så det lär knappast bli sämre ;)

Jag tyckte att mina lyste bättre än orginal. :)