handdator

Visa fullständig version : golf 3 äter bromskivor



Exelon
2011-11-05, 11:38
Som sagt den har avverkat tre uppsättningar med skivor fram, dom håller ungefär lika långt allihop ca 4-500mil. börjar som små vibrationer som ju längre man åker desto värre blir det.
Misstänkte först att Abs´n var boven men den fungerar fint så fort man får på färska skivor.
Så tror att någon av oken kärvar. Smörjde upp glidpinnarna när jag bytte sist då dom satt fast och kärvade.
Funderar på om man ska helrenovera oken eller köpa nya ok?
Bilen är en Variant 98á AHU med abs fram.
Vart kan man läsa av vilket bromssystem man har? Tycker det ser ut som lucas ok men är inte säker.
Även vilken renoveringsats eller ok jag ska köpa?

a128
2011-11-05, 14:15
Lyft på dammskydden och lägg i lite bromscylinderpasta för att smörja upp dom
tex. Mekonomen 41-700009

VWGolIV
2011-11-05, 16:58
På mina bilar har jag tagit loss kolven och putsat den, sen ny gummipackning och därefter smort upp alla rörliga delar.

Fungerar kanon och varje år får jag beröm för mina bakbromsar på mk4an som annars är usla enligt bilprovningen.

Exelon
2011-11-05, 19:26
Ja gamla mkIV gti´n var det årliga smörjningen av handbromsarmen, annars låg bromsarna på för mycket. Så där har nog bilprovningen inte helt fel i deras bedömning.
Har renoverat ett par uppsättningar med ok förrut dock aldrig på en vag bil. En renoveringsats plus nya glidpinnar fett osv så är man nästan uppe i samma prisklass som ett nytt ok på feltema. Så det är ganska snabbt arbete att köpa nya än att slipa rost och ta lös fastrostade luftnipplar.
Ska av med framhjulet och inspektera om yttredrivknuten är kass. Ska kolla oken vilken sort det är när jag ändå är pågång. Som jag har fattat det så finns det bara två typer utan ok (till "vanliga" golf3ór) massiva 12mm skivor ATE (utan abs tror jag) och 20 mm ventilerade Lucas (för abs) så då borde det rimligtvis vara Lucas som sitter på bilen. Men är långt ifrån säker.

VWGolIV
2011-11-05, 22:32
Jag har testat ok till både en passat 1.8T 99a och en Golf IV -00a och endast haft dålig erfarenhet av dem.
De har inte tagit så bra på handbromsen som de skulle enligt bliprovningen vilket resulterat i återlämnade av icke godkända ok.

Så jag har valt att renovera då man oftast endast behöver köpa gummirepsats för kolven för 50 spänn, glidbultarna kan man fixa till, lika så allt annat.

Sen e smaken som baken om man vill renovera eller köpa nytt och hur mycket tid o pengar man vill lägga.