handdator

Visa fullständig version : Skruv på nedre kamremshjul på vevaxeln



oskar94
2011-11-05, 01:31
Jag ska ta isär min motor som är en -84 Golf 1.8L GTI 8v, när jag kom till att jag skulle ta bort vevaxeln var jag också tvungen att ta bort det minsta kamremshjulet, som också drivs av vevaxeln. Den är fäst med en skruv, jag har försökt skruva på den men lyckas inte. Jag har bara testat att dra den motsols (det hållet man brukar skruva av en skruv/kork etc.), kan det möjligtvis vara så att den är gängad åt andra hållet? Så att när man egentligen ska "skruva på skruven så skruvar man av den"?

T-mek
2011-11-05, 11:25
Bulten ifråga är normalgängad, dvs den lossas motsols. Den kan sitta ganska ordentligt så det är bara att ta i...

Manny
2011-11-05, 11:55
Beroende på hur nerplockad motor är (topp av eller på, kamrem av eller på, motor i eller utanför bil), så kan kan sätta ett långt skaft mot någon stabil punkt och sätta i spänn och sen "dutta" med startmotorn så kan den släppa.

Men man får vara lite försiktigt och tänka till så man inte förstör något om man gör fel.

Är motorn ur och sumpen av kan man sätta en träkloss mellan veven och blockets insida som mothåll.
skickat från min mobiltelefon.