handdator

Visa fullständig version : Bästa VW återförsäljare, Sthlm m omnejd.



Evil E
2011-11-04, 17:18
Har nu tröttnat på att vänta på att någon skall ta fram en lösning avseende ESP-problemet på 2010-2011 Golf R och har därför för avsikt att byta min fullsmetade Golf R 2011 mot en fullsmetad 2012'a där jag kan åka så brett jag vill på vintern men hittar inga beg. med specen jag vill ha. Tänkte därför eventuellt beställa en sprillans ny och skulle vilja samla in lite erfarenheter kring olika återförsäljare, eller rättare sagt BRA åf som inte håller på och larvar sig med kohandel utan säljer bilen med en bra rabatt från start, dvs en sån säljare som hellre har en återkommande kund än att bara krama skiten ur de kunder kommer in i butiken utan tanke på vidare försäljning. Jag vill alltså hitta en långsiktig säljare som jag kan gå till även i framtiden med mina köp.

Gärna i / nära Sthlm! Alla tips mottages tacksamt! :)

Peter56
2011-11-04, 20:27
Att hitta en återförsäljare som ger 9% rabatt utan att det som du kallar för att hålla på att larva sig med kohandel blir nog inte lätt. Det tillhör bilsäljarens yrkesroll att försöka tjäna så mycket pengar som möjligt vid varje affär.

rallarn
2011-11-04, 23:46
även om det inte är i stockholm så skulle jag vilja slå ett slag för Söderbergs bil i nyköping, fick ett mycket bra pris på min R MY12 och dom har skött allt riktigt smidigt, visst det är några mil till nyköping men det vare värt för 10% rabatt som jag lyckades förhandla mig till, även om jag själv också bor i stockholm

MiWi
2011-11-05, 00:14
En säljare som inte bedriver sälj är ingen säljare, kortfattat.

Du får åka till olika handlare och se vart du får bäst inbyte (bäst får du om du köper nya bilen på samma plats). De inom samma koncern följer samma mall. Ibland är det inte procenten som avgör, det är det totala bemötandet.

Du kan kanske få lite högre rabatt, men lite mindre betalt för din bil i inbyte. Det företagen VILL ha är inbytesbilar och då kan du eventuellt få bättre pris.

Räkna dock inte med något jätteerbjudane, som säljare inser man att pengarna inte krisar om man vill byta till en helt ny bil efter knappt ett år enbart på grund utav en ändring på ESP... :)

Finns ju inget krav om att en bil ska säljas med rabatt.

DPC
2011-11-05, 09:47
Det kan precis som Rallarn säger löna sig att åka några mil utanför storstan. Jag har varit med flera märkliga fall genom åren, bland annat en Peugeot-säljare i Stockholm som adderade ihop priser när det bads om en offert (jag kan addera ;) ), ett samtal till Västerås och priset blev ett helt annat och de kunde dessutom erbjuda provkörning vilket den stora handlaren i Stockholm inte kunde ordna. Samma sak med BMW, skräprabatt på en bil för nära en halv miljon och omöjligt att få provköra, ett samtal till Linköping så var både provkörning och en bra rabatt ordnad.

När det gäller VW-försäljare så har jag bara erfarenhet av Södertälje och jag har fått bra priser där. Sen är det viktigt att titta på totalaffären, dvs mellanpris om man ska byta in bilen.

steffe_GTI
2011-11-05, 11:25
Ville bara säga att borsan var runt hos VW-åf här i stan och han fick olika rabatt satser, mellan 7 och 10% fick han på en Passat.

T-mek
2011-11-05, 11:36
*Veckans i-landsproblem* :-)

Evil E
2011-11-07, 12:06
Att hitta en återförsäljare som ger 9% rabatt utan att det som du kallar för att hålla på att larva sig med kohandel blir nog inte lätt. Det tillhör bilsäljarens yrkesroll att försöka tjäna så mycket pengar som möjligt vid varje affär.
..

En säljare som inte bedriver sälj är ingen säljare, kortfattat.

Du får åka till olika handlare och se vart du får bäst inbyte (bäst får du om du köper nya bilen på samma plats). De inom samma koncern följer samma mall. Ibland är det inte procenten som avgör, det är det totala bemötandet.

Du kan kanske få lite högre rabatt, men lite mindre betalt för din bil i inbyte. Det företagen VILL ha är inbytesbilar och då kan du eventuellt få bättre pris.

Räkna dock inte med något jätteerbjudane, som säljare inser man att pengarna inte krisar om man vill byta till en helt ny bil efter knappt ett år enbart på grund utav en ändring på ESP... :)

Finns ju inget krav om att en bil ska säljas med rabatt.

En säljare som inte bedriver sälj är ingen säljare, det har ni helt rätt i. Dock finns stora skillnader i hur man bedriver sitt sälj och de tydligaste säljtyperna är;

1. Vill bara sälja en gång till en kund för så mycket pengar som möjligt för att sedan strunta i om kund återkommer för flera köp, satsar alltid på kvantitet i antal kunder snarare än kvantitet i återkommande kunder.

2. Siktar på långsiktighet med samtliga sina kunder, privata som företag, ger gärna bra rabatter och service i förhoppning om att kunden i fråga skall återkomma när det blir dags för nästa köp.

Vem skulle ni själva vilja köpa bil av, för mig är alternativet solklart! Jag ställer mig mycket tveksam till att någon i detta forum skulle knalla in och köpa en bil utan att pruta efter bästa förmåga.

Jag är själv egenföretagare och i det epitetet finns självklart även ordet säljare. Jag vet vad jag behöver göra för att mina kunder skall återkomma och jag är inte intresserad av snabba cash då det inte är lönsamt i längden. Sverige är en relativt sett liten marknad och då gäller det att extra noga se till sina kunders intressen och behov så att de kommer tillbaka. Kanske needless to say, men jag letar efter mig själv fast i skepnad av bilsäljare, jag har nu haft ett hyfsat antal VW och anser mig vara en trogen kund och med det även ha ett annat värde som kund.

Meningen med denna tråd är att jag inte har vare sig tid eller lust att sitta med en finnig, säljkåt färsking när jag ska byta bil och tänkte att det i ett av Sveriges få dedikerade VW-forum skulle finnas lite samlad kunskap om vilka säljare som motsvarar mina förväntningar runtomkring Stockholm.



även om det inte är i stockholm så skulle jag vilja slå ett slag för Söderbergs bil i nyköping, fick ett mycket bra pris på min R MY12 och dom har skött allt riktigt smidigt, visst det är några mil till nyköping men det vare värt för 10% rabatt som jag lyckades förhandla mig till, även om jag själv också bor i stockholm

Tack för tips! :) Ska definitivt kolla med dem vad de kan göra! Nyköping är ju bara runt hörnet!


*Veckans i-landsproblem* :-)
Haha, må så vara, det bjuder jag på! :D

G4Gti
2011-11-07, 12:57
Jobbar som bilförsäljare. Mitt tips till dig är att vara rak och ärlig. Säg hur mycket rabatt det krävs för att göra affär till säljaren. Är det 10% du vill ha så får du säga det. Tips är att sära på inbytet och rabatten vid köp. Dvs att du inte letar efter "mellanpris" utan att du vill ha X kronor för ditt inbyte och X kronor i rabatt. Annars är det lätt att en bra säljare "blåser" dig. Golf R är en dyr bil vilket medför att du säkert kan få 10% rabatt på brutto priset. Troligen så har handlaren 14% i marginal och 4% av 400.000 borde räcka för att täcka alla kostnader för återförsäljaren. Tips 2 är att leta efter en handlare som inte säljer så många bilar. DVS av dinbil blir du nästan alltid lite "blåst" av på priset.

mvh

Evil E
2011-11-07, 14:19
Jobbar som bilförsäljare. Mitt tips till dig är att vara rak och ärlig. Säg hur mycket rabatt det krävs för att göra affär till säljaren. Är det 10% du vill ha så får du säga det. Tips är att sära på inbytet och rabatten vid köp. Dvs att du inte letar efter "mellanpris" utan att du vill ha X kronor för ditt inbyte och X kronor i rabatt. Annars är det lätt att en bra säljare "blåser" dig. Golf R är en dyr bil vilket medför att du säkert kan få 10% rabatt på brutto priset. Troligen så har handlaren 14% i marginal och 4% av 400.000 borde räcka för att täcka alla kostnader för återförsäljaren. Tips 2 är att leta efter en handlare som inte säljer så många bilar. DVS av dinbil blir du nästan alltid lite "blåst" av på priset.

mvh

Ok.. Hade iofs tänkt att sälja privat, men hur räknas det från en säljares sida när de ska ta en bil i inbyte?

Lasse62
2011-11-07, 15:47
Kolla med Bilcity i Visby är mitt tips :-)

G4Gti
2011-11-07, 15:55
Ok.. Hade iofs tänkt att sälja privat, men hur räknas det från en säljares sida när de ska ta en bil i inbyte?

alla gör olika. Grönbok,bytbil,blocket you name it. Men man kan ta som tumregel "marknadsvärdet" -20% - 5000kr. Det är på Beg bilar man tjänar pengarna nu för tiden. Det bästa är ju att sälja sin bil själv för säljaren men inte för bilhandlaren. För det är oftast på beg bilar som sagt man tjänar pengar. Samma sak med finans när man köper en ny bil, det är otroliga summor handlarna tjänar när de säljer på dig som konsument en finans.

Evil E
2011-11-07, 17:21
Har ni som lämnar tips några namn att hänvisa till skulle det uppskattas, posta här eller skicka ett PM.

Tack för ert engagemang! :)

FiNCH
2013-03-06, 22:36
Finns ju ett företag Tyskland som fixar ESP med Knapp för 3000kr.
Dvs du kan stänga av eller sätta på med knapp.

Alternativt kolla här: http://www.goapr.com/support/esp-defeat.html
Jag ska möta upp en kille som har VAG-COM Sladd och pröva tänkte jag.
Hoppas bara det fungerar för han bor 20 mil från mig :P

Mr_Big
2013-03-07, 08:05
Du väckte en väldigt gammal tråd :-)

Länken till esp-fix funkar inte för äldre Golf R. Folk som testat detta på vwvortex.
Koden är för amerikanska Golf R, MY 2012 > och inte för Europeiska. Nyare Golf R i Sverige kan man ju disabla.

Med det sagt så visst finns det en chans att det kan funka, konstigare saker har hänt. Men troligtvis inte :-)
Håll oss uppdaterade!

FiNCH
2013-03-07, 08:27
Om jag vill kunna Disabla ESP på min Golf R -10 då?
Jag vill kunna ha det på knapp... Är mitt bästa kort att dra till Tyskland?

Mr_Big
2013-03-07, 08:52
Jag har aldrig hört om tyskarna som fixar esp. Vilka är det?
Känns skumt att dom fixar en till knapp för esp, då är det knappast ecun som dom ändrar i för då hade den vanliga funkat.
Detta måste undersökas. Posta länken.

FiNCH
2013-03-07, 09:07
Hohenester i Tyskland.
Hittade det i denna tråd, första inlägget på sida 2; http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?13395-N%E5gon-som-ryckt-ESP-s%E4kringen-p%E5-nya-Golf-R/page2

"Det blev ett snabbt svar från Hohenester i Tyskland =)

Komplett deaktivering (alltid urkopplad) 80 euro
Deaktivering via knapp 300 euro

http://i.imgur.com/QrQUTYu.png
"

Du får gärna undersöka detta, för om dom gör det, då sticker ja dit :P

Mr_Big
2013-03-07, 09:16
Det står också att enligt Ace Comp. så funkar detta bara på tyska bilar. Huh?

Hohenester är seriösa men ställer mig undrande om varför en extra knapp skulle behövas och varför det bara funkar på Tyska bilar?
Jag tror nog att vi med tidiga Golf R får nöja oss me den Esp vi har.
Golf R mk7 kommer snart ändå så då får vi en bra anledning att byta upp oss :-)

FiNCH
2013-03-07, 09:18
Antar att dom använder den knappen vi redan har, men möjliggör att vi kan stänga av ESP helt.
Jag köpte nyss min Golf R så plannerar inte å sälja den inom dom närmsta 2 åren.

Jag har mailat dom å frågat, dom verkar inte ha ngt telefon nummer =/

Mr_Big
2013-03-07, 09:29
Jag googlade lite på detta och det verkar som dom fixar med säkringen.
Sitter på mobilen och surfar, inte helt lätt. Hoppas dom svarar på ditt mail.
Tyvärr så tror jag att det inte är en kodning dom utför.

Hoppas jag har fel! :-)

FiNCH
2013-03-07, 09:31
Om dom rycker säkringen så förlorar man ju massa annat skit.
Eller menar du att dom ser till att allt fungerar, sen sätter dom en knapp så man bara stänger av "säkringen" för ESP?

Mr_Big
2013-03-07, 09:37
Ingen aning :-)

FiNCH
2013-03-07, 09:39
Sorligt att ingen har en 100% lösning på det här.
Jag menar, VAG kan ju fixa detta på en pisskvart om dom bara ville.
Det är ju bara en mjukvaru uppgradering för dom eftersom det är dom som byggt skiten ^^

Man ska kidnappa ngn Ingenjör från VW och tvinga han å koda en ny programvara :P
Nu är det iaf sommar (more or less) så nu har man ingen användning för ESP turn off
Men det är just Vinterhalvåret som lockar, i övrigt är Golf R en otrolig bil, i mina ögon perfekt!