handdator

Visa fullständig version : För mycket effekt på SBP



JRJ
2011-11-01, 09:38
Rullade in på SBP idag med Corradon.
Inga problem alls inne i hallen, men när det blev dax för gubben att köra den runt byggnaden och in till rullarna så tog han den på en liten svängom först.
När han kom tebax så påstod han att det var för mycket effekt i den?!
Hur hade han fått reda på det då undrade jag, ja det kändes när man körde påstod han.
Okej, så hur mycket effekt är det i den då? Ja, för mycket iaf, tyckte han.

Sen blev det såklart en del ordväxlingar om HUR han hade fått reda på att det var för mycket effekt i den,
VARFÖR det var för mycket effekt i den och VAD jag måste åtgärda.

Inget av det kunde dom svara på.
Den gick bättre än orginal och jag måste "ta bort" en del av effekten.
Alternativt regbesiktiga om den.

Alla andra värden var spot on och det fanns inget what so ever att klaga på.


Kan dom ens göra nedslag på en sån punkt på det sättet?
Snacka om subjektiv bedömning.
Hur ska jag kunna åtgärda nått om dom inte ens kan berätta VAD det är jag ska åtgärda och HUR jag ska göra det...

magnusT
2011-11-01, 09:51
Har bilen högre effekt än orginal då?

Thorssa
2011-11-01, 11:19
Så länge bilen inte är trimmad är det väl bara att skaffa fram papper på vad det är för effekt i bilen, t.ex. från en bromsbänk/rullande landsväg.

JRJ
2011-11-01, 12:25
Så det är rimligt att jag ska bromsa bilen för flera tusen för att gubben "tyckte att den kändes lite för pigg" för att vara orginal?

berlands
2011-11-01, 12:26
Så länge bilen inte är trimmad är det väl bara att skaffa fram papper på vad det är för effekt i bilen, t.ex. från en bromsbänk/rullande landsväg.

Be att få prata med chefen för besiktningsinrättningen istället. Gubbarna kan vara rätt sura av sig, men chefen brukar vara mer mänsklig.
Hjälpte mig en gång när jag höll på att få körförbud p.g.a. en sprucken lykta.

Men i ditt fall kanske det är väldigt uppenbart att bilen har mycket mer effekt än vad den "borde" ha? :)

/Berlands

JRJ
2011-11-01, 12:34
Jo jag har jagat platschefen med blåslampa men han verkar omöjlig att få tag i.
Det som direkt syns är väl att bilen har ett annat avgassystem och en annan intercooler. Allt annat som möjligtvis skulle kunna ge mera effekt är sånt man får leta lite noggrannare efter, dvs skruva isär motorn.

Sen att man kan få intrycket av att den är trimmad är en annan sak, men det är ju inget som ska påverka på något sätt.

R.Grönberg
2011-11-01, 17:44
Japp tyvärr kan han det, dock väldigt sällan man gör det och man ska vara rätt säker på sin sak isf, hört dom som fått det för det varit öppet luftfilter eller öppen dumpventil... låter lite väl löjligt nästan...

Vad åker du med för kompressor?

Mini_me
2011-11-01, 19:39
Ställ fördelaren lite fel så blir den slö=)

Mini_me
2011-11-01, 19:39
Har bilen högre effekt än orginal då?

Klart den har=)

T-mek
2011-11-01, 22:04
Precis samma ordväxling hade jag för några år sedan vid besikning av vår "busbil". Killen kom in efter provturen och påstod att "den gick ju bra den där, hur har du trimmat den?"

Jag såg nog ut som ett frågetecken, eftersom bilen ifråga var nerställd så den knappt rörde sig framåt, samt att killen bara hade kört och ruppat lite på gasen i ettan (vilken bil känns inte pigg i ettan???). Stjärnan gav sig emellertid inte, och diskussionen pågick en stund.
Det slutade med att jag bad snubben bevisa att den var trimmad, varpå han kallade på stationschefen.
Efter lite överläggning utom hörhåll för mig, kommer chefen på tomteverkstan fram till mig, spänner ögonen i mig och säger:
Ålrajt, hur är den trimmad?
-Inte vet jag, det får du fråga honom där om (Jag pekar på besiktningssnubben).

Efter lite mer ordväxling så ger de faktiskt med sig(!), men ger mig ombesiktning pga att vi hade lexanrutor i framdörrarna och sportratt, vilket man tydligen inte får ha i en 88:a. Jämrans tur att de upptäckte det, jag kunde ju ha dött :-)

Numera är bilen registreringsbesiktigad med diverse ändringar införda i regbeviset, så nu är det lugna gatan att besiktiga... :-)

Kingen
2011-11-01, 22:44
Sista tiden en fredag så kommer det mesta igenom alt. en flickvän med kort kort, tjejen fick igenom för 4 år sen vår Fiat punto som läckte olja från motorn då vevaxeltätningen var sprucken plus genomrostade bärbalkar.

MiWi
2011-11-01, 22:47
Vilken Bilprovning besökte du i Stockholm?

canterbury
2011-11-02, 00:04
vet han om vad en corrado är? Hade många frågor på om min g60 verkligen var orginal med kompressorn? Bad dem kontrollera saken via google men tror inte nån gubbe sett en corrado än mindre en dator. Det kan inte vara så, att förutom trim (vassare kam typ 268 graders, planad topp, avgassystem, o rs portad kompressor) att han bara reagera på kompressorn. O ja jag har haft allt det gjort på min o inget gnäll.... Var nånstans i deras stadgar står det att för mycket effekt kan vara trafikfarligt? Då borde inte slk, maserati, porsche gt3 osv gå igenom? Har besiktningsmannen någon corrado att jämföra med? för det finns både vr6, 16 ventilers, g60 osv plus det faktum att det inte rullar så mycket. Tycker inte en subjektiv bedömning skall sätta åt någon så där, blir förbannad!

MiWi
2011-11-02, 01:19
vet han om vad en corrado är? Hade många frågor på om min g60 verkligen var orginal med kompressorn? Bad dem kontrollera saken via google men tror inte nån gubbe sett en corrado än mindre en dator. Det kan inte vara så, att förutom trim (vassare kam typ 268 graders, planad topp, avgassystem, o rs portad kompressor) att han bara reagera på kompressorn. O ja jag har haft allt det gjort på min o inget gnäll.... Var nånstans i deras stadgar står det att för mycket effekt kan vara trafikfarligt? Då borde inte slk, maserati, porsche gt3 osv gå igenom? Har besiktningsmannen någon corrado att jämföra med? för det finns både vr6, 16 ventilers, g60 osv plus det faktum att det inte rullar så mycket. Tycker inte en subjektiv bedömning skall sätta åt någon så där, blir förbannad!

Faktum är att man har begränsningar gällande förändringar på original motoreffekt med. :)

Handlar inte om effekten i sig, utan skillnaden mot original.


Jag kan rekommendera Bilprovningen under Upplands motor i Akalla. Varför säger jag inte, men jag kan garantera mer överseende. :)

Janne.M
2011-11-02, 01:41
Är väl +10% effekt och +15% Vrid som gäller här också?

JRJ
2011-11-02, 07:51
Det var på SBP i Nacka/Orminge jag var.

Det enda som direkt syns som man skulle kunna kalla effekthöjande är som sagt extractor/katt/avgassystem och intercoolern.
T.ex en större soppapump och en stor oljekylare kan ju göra att man TROR att bilen är trimmad men dom i sig gör ju inte att den går bättre på något sätt.
G-ladern sitter monterad, men den gnällde dom faktiskt inte på. Eller ja, det vet jag väl iofs inte eftersom dom inte kunde peka på just vad det var som inte var orginal...

Frågade också om gubben övht visste vad en Corrado var för nått och om han hade kört nån förut.
Fick inget direkt svar på frågan men han hade fortfarande gett sig f-n på att min inte var orginal.
Konstigt att dom inte tyckte likadant på förra besiktningen eftersom den var i EXAKT samma utförande då.


Hur mycket effekt det är i den har jag ingen aning om, såvitt jag vet är den orginal.
Men en polare som har gjort precis samma grejer med sin bil som jag alltid har funderat på att göra har ca 100 häst mer än orginal om man kollar på hur mycket spridarna levererar vid WOT och AFR 12.5...

GTI-nissen
2011-11-02, 08:01
Om jag inte har helt fel så får man egentligen inte ändra ett dugg vad gäller motor inklusive avgas, insug m.m. på en bil efter -88 (När katalysatorkravet kom) om man inte gör en ny regbesiktning.
Att det blir olika resultat vid besiktningen varje år är dåligt, det borde bedömas lika oberoende av vem som besiktigar.

Att jämföra med Porschar etc. blir ju lite löjligt eftersom de är byggda för den högre effekten redan från början. Tittar man närmare på en sådan så förstår man varför en sådan tål mer effekt än en Corrado (Och Golf2 16V som jag själv har) med cykelgrejer under skalet.

JRJ
2011-11-02, 12:09
Sålänge det motsvarar en orginaldel så ska det väl inte vara någon fara?
Om jag har en bil som det inte tillverkas orginaldelar till längre, hur ska jag då göra om jag måste byta något?

Joda
2011-11-02, 20:19
Sålänge det motsvarar en orginaldel så ska det väl inte vara någon fara?
Om jag har en bil som det inte tillverkas orginaldelar till längre, hur ska jag då göra om jag måste byta något?

Har också fått för mig att det är så det funkar. När helbilsgodkännandet kom runt 1997 så blev det väl dock andra bullar?! De kan ju knappast begära att man ska skrota bilen om man inte får tag i original intercooler, slangar och rör etc?

Hoppas att SBP ger vika och släpper igenom bilen!

Mvh Johan

Janne.M
2011-11-02, 21:34
Det blir kul sen när det tar "slut" på g-laders ska man skrota alla G60?

Mini_me
2011-11-03, 06:41
Det blir kul sen när det tar "slut" på g-laders ska man skrota alla G60?

Ja vore inte det skönt?:)

canterbury
2011-11-04, 18:50
hörde nåt sjukt om att man inte fick byta fälgar med, eller får o får... det finns visst en viss begränsning som inte riktigt vill att man gör det.. Någon som hört något sådant ´? Tycker själv att det vore helt sjukt så bekräfta gärna att det är en myt

Joda
2011-11-04, 19:17
Vad det gäller helbilsgodkännandet så ska man visst hålla sig till originaldimensioner på däck och fälg. Men varken "folk" eller SBP verkar bry sig om det.

Kan inte påstå att jag vet detta med säkerhet, men har hört flera (insatta/intresseade) personer säga detta.

/Johan

MiWi
2011-11-04, 20:45
hörde nåt sjukt om att man inte fick byta fälgar med, eller får o får... det finns visst en viss begränsning som inte riktigt vill att man gör det.. Någon som hört något sådant ´? Tycker själv att det vore helt sjukt så bekräfta gärna att det är en myt


Vad det gäller helbilsgodkännandet så ska man visst hålla sig till originaldimensioner på däck och fälg. Men varken "folk" eller SBP verkar bry sig om det.

Kan inte påstå att jag vet detta med säkerhet, men har hört flera (insatta/intresseade) personer säga detta.

/Johan

Det ska ligga inom en viss procentenhet (5%) från original hjuldimension när det gäller omkrets. Har man 18"-hjul med lågprofil behöver inte den totala rullomkretsen ändras mot 15" ballongdäck, och då klarar man sig. Om man orkar sätta sig in i detta finner man att dåvarande Vägverket (vars funktion där övertogs av Transportstyrelsen) ger dispans på detta då de anser att det rent lagtekniskt är omöjligt att upprätthålla detta.

Det som gäller är att i de fall det är uppenbart att de tekniska kraven inte uppfylls eller att däcket har fel hastighetsklassning, då ska Bilprovningen / Trafikpolisen slå ner på just detta.

Bilen måste enligt lag ha de däckdimensioner (+/- 5%) som står angivet i regbeviset, däremot får inte Bilprovningen/Trafikpolisen anmärka på det om de tekniska kraven uppfylls (däck dimensionerde samt rätt kod för dess maxhastighet).

Bra att veta den dagen ni står med skägget i brevlådan. :)


Gällende helfordonsgodkända fordon, kom de först 1997 (började dock lanseras under -95) som allmänt begrepp i byråkratin (i regbeviset märkt med T14A som kod).

canterbury
2011-11-04, 20:52
MiWi. Respekt o heder till dig och det svaret..... Wow :)

graul
2011-11-05, 15:20
Jag kan bara för sakens skull informera att sbp i nacka hat sett corrado förut. Fler än en dessutom. bla min vr6 med 2,5" system och en dämpare, gula silikonslangar i motorn, annat insug, extraktor mm. den ser man att den inte är org i motorn om man jobbar med bilar. den låter inte standard heller. Men till mig har de bara sagt att det är en ovanlig bil och ibland tror de tom att det är en Scirocco.

canterbury
2011-11-05, 18:08
hmm jag fick med igenom min här nere, med modifierade bromsar och annorlunda bromskrets (en st bara så där fungerande) men jag bara sa det är så det ser ut o det är bättre så. Så de släppte de... Tja men om problemet är ombesiktning så hade jag väl frågat vad man skall göra för att rätta till problemet? ett hål på avgassystemet är ett hål, o dålig bromsverkan är dålig bromsverkan. Men mycket effekt? Hmm koppla då bort kompressorn o kör in igen så bör den gå som en påse nötter....

Kan du inte scanna in sbp papper?

monti garbi
2011-11-05, 18:59
Jag tycker också det skulle vara intressant att se hur de formulerat sig på besiktningsprotokollet.

JRJ
2011-11-08, 12:08
Det som stod på pappret är ordagrant:
" Ändring: motor, reg.besiktning alt återställande ska utfärdas av bes.företag. "

Chansade på att rulla in på en ombesiktning idag, på en annan station.
Med EXAKT samma utförande som förra gången.
Tog max 30 sekunder så var den godkänd. Besiktningsgubben fattade ingenting, kliade sig i huvudet och undrade vad den förra gubben snackade om.

Bra skit.
Verkligen...

graul
2011-11-08, 14:16
Det betyder alltså att antingen måste du regbesikta den eller låta en firma återställa den. varför skulle du inte kunna återställa själv? Verkar konstigt.

monti garbi
2011-11-08, 17:07
Det som stod på pappret är ordagrant:
" Ändring: motor, reg.besiktning alt återställande ska utfärdas av bes.företag. "

Chansade på att rulla in på en ombesiktning idag, på en annan station.
Med EXAKT samma utförande som förra gången.
Tog max 30 sekunder så var den godkänd. Besiktningsgubben fattade ingenting, kliade sig i huvudet och undrade vad den förra gubben snackade om.

Bra skit.
Verkligen...

Ante mig att det skulle gå så på en annan station. Nu vill jag inte racka ner på en kollektiv yrkesgrupp men vissa besiktningsmän är bara för mycket, troligtvis hade gubbe nr1 inte fått nåt på länge eller så är han en riktig liten diktator. Antagligen har du moddat din en aning (?) och den kanske går lite bättre än orginal, men när han bara har skrivit "ändring: motor" utan några specar blir man ju lite fundersam över hur gubben är funtad? Har själv varit inne på sbp med sugtrimsmoddade bilar, vissa lite mindre andra lite mer, aldrig haft några problem så länge avgasvärdena varit okej. Grattis förresten!

Joda
2011-11-08, 17:57
Gött!!! Det finns hopp alltså! :)

J.L
2011-11-08, 17:59
Grattis! Du vann i årets lotteri! (på andra försöker iofs) Plötsligt händer det!

Är själv riktigt trött på sbp, besiktigade min volvo V70 -98 för 2 veckor sen,
fick 2or på t.e.x. dåliga torkarblad och en avgasupphängning som gått av... *suck*

graul
2011-11-08, 18:16
Ante mig att det skulle gå så på en annan station. Nu vill jag inte racka ner på en kollektiv yrkesgrupp men vissa besiktningsmän är bara för mycket, troligtvis hade gubbe nr1 inte fått nåt på länge eller så är han en riktig liten diktator. Antagligen har du moddat din en aning (?) och den kanske går lite bättre än orginal, men när han bara har skrivit "ändring: motor" utan några specar blir man ju lite fundersam över hur gubben är funtad? Har själv varit inne på sbp med sugtrimsmoddade bilar, vissa lite mindre andra lite mer, aldrig haft några problem så länge avgasvärdena varit okej. Grattis förresten!

Ja, han har moddat "en aning" så den går lite bättre än org ;)

Kan ju berätta en anekdot om min brors s4 som fick nedslag pga olika färg på p-ljusen. samma besiktningsstation 2 veckor senare rullar min kusins saab 900 ut med blankt papper och 4 brustna fjädrar!

Manny
2011-11-08, 18:55
Brustna fjädrar behöver inte ge tvåa. Jag har haft bes gubbe som plockat bort nåt varv fläder från två fjäderben på min bil och frågat om jag vill ha bitarna utan att anmärka på det. Det handlar mer om buk fjädrarna inte ska kunna hoppa ur sitt läge.

skickat från min mobiltelefon.

JRJ
2011-11-09, 07:28
Den mänskliga faktorn är ju svår att komma ifrån, men det måste ju ändå finnas lite fakta som styrker det som beslutas.
Hade gubben lagt fram rena bevis från början att bilen faktiskt har för mycket effekt så hade jag inte tjaffsat emot övht.

Sen HUR det ska bevisas kan man nog diskutera i oändlighet, men att besiktningsgubbens känsla ska vara det som sätter gränserna köper jag inte riktigt...

Lilla_Vargen
2011-11-09, 09:30
Hade ju min gång i början av juni med min "lätt" moddade Lupo
Fick ju TVÅ "åtgärda-själv-punkter" men denna killen var oxå inne på att bilen känndes trimmad.
Däckmönster o torkarblad...
Trimmet vi pratar om är en Lupo 1,4 med 75 hästar orginal, nu KANSKE 80 med tanke på ett annat luftfilter o avgassystem.

Kan förstå att man blir lite häpen att de tar upp sådana saker, visst bilarna våra kanske är så gott omhändertagna så att en orginal över tio år gammal bil är så sunkig (enligt deras uppfattning) och de tycker att våra bilar inte ska vara så pigga med alla mil o år på nacken ?!?!

Roulette skulle nog jag kalla besigtningarna snarare än lotteri ;-)
Rysk roulett