handdator

Visa fullständig version : Downpipe+sportkat



Jimpa82
2011-10-26, 22:55
Köpte min Golf IV GTi för ett par år sedan nu & enligt den före ägaren ska den vara chippad och optimerad av Rolf "Myggan" Nilsson från tomelilla, samt nytt avgassystem.
Var idag tvungen att byta klämmor mellan katalysatorn & baksystemet idag pga. läckage.
Nu upptäckte jag dock att det var bara cat-back system som var bytt till 2.5" medans downpipe/kat. fortfarande är 2.25" (förmodar 2.25" är original).

Min fråga är nu, kommer jag vinna nåt på att uppgradera till 3"+racekat.system från BSR samt BSR´s "Specialluftrör för Turbo"

http://www.bsr.se/bilder/_/art_x788y1024_4104101_1.jpg
http://www.bsr.se/bilder/_/art_x788y1024_52110001_1.jpg

Markus1987
2011-10-27, 09:07
Tror det är så att din chippning du har i bilen nu är anpassad efter den downpipe osv. du redan har eftersom du skrivit att den är optimerad, så det kan bli så att om du byter till grövre downpipe och eventuellt denna turboslang så kan bilen behöva optimeras ytterligare en gång till för att bli anpassad med dom nya delarna! Jag kan ha fel men det är vad jag tror faktiskt! Och den där slangen ersätter inte hela biten ifrån turbon heller, skaffa isåfall en Forge eller Samco eller nått, dom ersätter hela vägen och får säkert lite bättre flöde också!

Här är en bra länk som visar trevliga bilder på hur den monteras och vad den ersätter! En sådan ska jag i allafall i framtiden skaffa och montera!
http://www.ottawa-vdubbing.com/forums/phpBB3/viewtopic.php?t=8651

Cullberg
2011-10-27, 09:57
Downpipen gör stor skillnad!

Jimpa82
2011-10-27, 14:42
Tror det är så att din chippning du har i bilen nu är anpassad efter den downpipe osv. du redan har eftersom du skrivit att den är optimerad, så det kan bli så att om du byter till grövre downpipe och eventuellt denna turboslang så kan bilen behöva optimeras ytterligare en gång till för att bli anpassad med dom nya delarna! Jag kan ha fel men det är vad jag tror faktiskt! Och den där slangen ersätter inte hela biten ifrån turbon heller, skaffa isåfall en Forge eller Samco eller nått, dom ersätter hela vägen och får säkert lite bättre flöde också!

Här är en bra länk som visar trevliga bilder på hur den monteras och vad den ersätter! En sådan ska jag i allafall i framtiden skaffa och montera!
http://www.ottawa-vdubbing.com/forums/phpBB3/viewtopic.php?t=8651

Har suttit & letat efter en vettig affär här i sverige för Forge slangar utan någon större framgång, vad gäller samco så va dom något för dyra.


Downpipen gör stor skillnad!

Gör den även stor skillnad med det som Markus1987 säger ang. optimeringen eller det kommer bli bra ös ändå? :-P

Haugeman
2011-10-27, 15:10
Har suttit & letat efter en vettig affär här i sverige för Forge slangar utan någon större framgång, vad gäller samco så va dom något för dyra.



Gör den även stor skillnad med det som Markus1987 säger ang. optimeringen eller det kommer bli bra ös ändå? :-P

Kolla in do88.se dom har silikon slangar. Som gti medlem har vi 10% där


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Markus1987
2011-10-27, 18:02
Som föregående säger så finns det silikonslang hos www.do88.se sen finns det Forge hos www.dli-teknik.se
Sen finns de andra firmor i utlandet också, som exempel har vi www.ecstuning.com som finns i USA och sen finns www.dpmperformance.co.uk som ligger i UK då.... Bättre oftast att beställa ifrån UK för då ingår ju tullavgift och skatt osv.

Jimpa82
2011-10-27, 21:00
Slangarna från do88.se verkar ju awsome & billiga dessutom, får nog bli av dom.

Sitter fortfarande & velar om jag ska trycka på "Köp"-knappen på BSR´s sida... hittat godis för ca. 6200:- nu ju xD
Beställde dock en mätarhållare till rattkåpan från TMtuning.com precis :-)

Haugeman
2011-10-27, 22:08
jag köpte slangar av do88.se kan inte se skillnad på dom och forge.

Före
http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMAG0275.jpg

Efter
http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMAG0284.jpg

lite kassa bilder, men jag bytte insugsslang, mellan spjälhus och IC, tryckslang och vatten. perfekt passform. enda som var lite knepig att få på, detta gäller om du köper forge med, var nere på turbon. original är det ett tillplattat alurör som skall bultas fast i turbon. orsaken till att den är lite tillplattad är att den passerar mellan 2 vattenrör som förser kupén med varmvatten. man får böja o sära lite på dessa för att på på silikonslangen och sen fästa den runt flänsen på turbon men en slangklämma. var lite fiddligt att komma åt där. trångt är bara förnamnet.

monti garbi
2011-10-28, 17:42
Min fråga är nu, kommer jag vinna nåt på att uppgradera till 3"+racekat.system från BSR

Ja du vinner mycket på detta, och du behöver inte tänka på mjukvaran eftersom avgasventilerna med glädje kommer att trycka ur sig större flöde när inte orginalkatalysatorn sitter i vägen. Du får också ett mycket råare ljud (om det är till någon glädje).

jocke_gti
2011-10-28, 18:14
Ja du vinner mycket på detta, och du behöver inte tänka på mjukvaran eftersom avgasventilerna med glädje kommer att trycka ur sig större flöde när inte orginalkatalysatorn sitter i vägen. Du får också ett mycket råare ljud (om det är till någon glädje).

Håller med kör 3" hela vägen utan kat och när det är dags för besiktning byter jag till orginal och det är en bra skillnad i både ljud och effekt :-p

2stroke
2011-10-28, 19:55
Jag har en Golf-IV GTI och enligt den förre ägaren ska den vara chippad och optimerad samt nytt avgassystem.
Var idag tvungen att byta klämmor mellan katalysatorn & baksystemet idag pga. läckage.
Då upptäckte jag dock att det var bara cat-back system som var bytt till 2.5" medans downpipe/kat. fortfarande är 2.25" (förmodar 2.25" är original).

Min fråga är nu, kommer jag vinna nåt på att uppgradera till 3"+ racekat system ?

Helt totalt meningslöst att ha grövre avgassystem än själva downpipens diameter !

Varma avgaser upptar större volym än kalla vilket gör att downpipen/systemet i princip skall vara så grovt som möjligt efter Turbon,
Efter katten kan man dock gå ner i dimension då avgaserna tappar mycket temp i katten vilket leder till
att de inte tar lika mycket plats --> Ej nödvändigt med lika grovt rör bakom katten mao.

...I din bil verkar de ha gjort tvärtom !!