handdator

Visa fullständig version : Ställa tändning Golf GTI 2.0 16V (ABF)



Haugeman
2011-10-26, 01:56
Hur ställer man tändningen på ABF motorn. Fördelaren sitter bultad med 2 st 10 mm bultar men har inga slitsade spår så man kan lossa dom och vrida på fördelaren, så som det är på KR motorn. Är kanske annorlunda pga digifanten ?

har sökt men kan inte hitta nått svar.

G60 V-spec
2011-10-26, 03:25
Jag tror att man måste "låsa" databoxen med hjälp av VagCom på något sätt och sedan justera. Kommer inte riktigt ihåg hur det var. Men det är iaf inte så lätt som att vrida på fördelaren =)

Sweeper
2011-10-27, 00:13
På digifant 2an så skulle man ta bort en blå tempgivare och varva motorn nånstans mellan 2k-2,5k varv och ställa in 6 grader FÖDP. Men på digifant 3 är en bra fråga!

Haugeman
2011-10-27, 00:38
På digifant 2an så skulle man ta bort en blå tempgivare och varva motorn nånstans mellan 2k-2,5k varv och ställa in 6 grader FÖDP. Men på digifant 3 är en bra fråga!

har hittat denna beskrivning på digifant 8V motorn

http://www.clubgti.com/forum/showthread.php?t=124949

Där skriver dom.

1. Remove the green plastic screw in cap in the top of the gearbox, not just the little seethru cap in the middle, the hole isn't big enough to see the timing marks.
2. Get the engine up to temp, at least 80 degrees on the MFA oil temp display and turn the engine off
3. Hook up your timing light as per the manufacturers instructions
4. Start the engine again, switching on the 'secret' MFA rev counter if desired as per above, then disconnect the blue temp sender
5. Rev the engine between 2k-2.5k, and point the timing light into the hole, the 6 degree BTDC mark should now be aligned, if not loosen the dizzy clamp bolt and turn the dizzy as required
6. Rev the engine to 2.5k again, then reconnect the blue temp sensor. The timing should advance by about 30 degrees
7. If the timing only advances about 20 degrees, loosen the knock sensor bolt and retighten to 20 Nm (15 Ibf ft) and repeat. If there is still no improvement, check the wiring and if this is ok replace the knock sensor.
If there is no advance at all, check the wiring to the blue temp sensor.

Med "loosen the dizzy clamp bolt and turn the dizzy as required" utgår jag ifrån att dom menar att man skall lossa på bultarna som låser fördelaren och vrida den för att ställa tändningen, men min har ju inte en vridbar fördelare så den funkar inte. men tack för förslagen =)



Ingen annan som vet hur man gör? gjorde en test på svänghjulet med en strobelampa och jag tyckte det verka som den inte matchade märket 100%
Grejen är att jag tycker bilen går orent (lite tvåtaktskänsla) under och upp till 3000-3300 varv, efter det och upp till varvstoppet drar den bra och rent vad jag märker. Lillen hade en ide om att det kunde vara tändspolen som var kass och gav dålig tändpuls på låga varv.

Det enda jag har hittat är beskrivning på hur man "nollar" motorn. kan det vara kamremmen som börjar bli slak och bör bytas? fick besked att den byttes runt 15-16000 mil och den har gått 25700 ca nu. har tänkt byta den inom den närmaste tiden.

Har bytt tändstift men inga kablar eller spole. sen märkte jag att det läcker olja i ventilkåpspackningen ut i tändstiftshålen. kan detta ställa till något, annat än kladdiga tändstift? Har moddat och rensat ur original luftburk och öppnat upp sidan ut mot öppningen i skärmen.

Sweeper
2011-10-27, 15:00
Den där guiden använde jag när jag skulle justera digifant 2an från audi 80 2.0E, som mk3 8v också använder. De har ingen map sensor i deras system, bara den där kassa luftmängdsmätaren. Dock tycker jag att det är konstigt att man inte kan hitta nånstans hur man justerar på mk3 16v, precis som att man inte behöver det!

Dock undrar om det kanske står i haynes boken för golf 3an (som jag inte har), nån som har den boken kan kanske kolla :) Eller nån som jobbar på VAG kanske vet.

Haugeman
2011-11-01, 01:28
hitta en manual för ABF motorn. var inte så enkelt att justera nej. krävs vagcom / obd instrument osv .

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/timingabf.png