handdator

Visa fullständig version : Installera webasto i Passat V5 4-motion -02



Joda
2011-10-24, 22:17
Är på gång att handla en Webasto Thermo top evo 4 med tidur.

-Vart är bästa stället att installera den?

-Vilka vattenslangar kopplar man in sig på?

-Vart kopplar man in sig på Climatronicen? När jag körde min webasto i min Passat Vr6 Syncro -96 så dök texten "HE" upp i Climatroniken. Servospjäll och fläkt ställdes "optimalt" för bensinvärmare. Det måste ju funka även i denna bilen.

-Tips på webbadress med installationsanvisning.

/Johan

JunJin
2011-10-24, 22:38
Jag kontaktade Webastos tekniska support på KG Knutsson och dom mailade en modellspecifik monteringsanvisning till mig och vid själva monteringen så var det ett par saker som var oklara så det blev lite telefon support från samma avdelning.

Henrik.M
2011-10-24, 23:10
Eftersom det är år och dar sen jag monterade i passat 3bg och då främst 1.8T bilar kan jag bara ge dig generella svar.

Bakom climan finns ett ledigt stift som du kopplar in dig på och på så sätt styr climan. (Kommer ej ihåg vilket stift).
Vattenslangarna kopplar du in dig på i serie (inline) med vattenslangen som går in i värmepaketet.
Bränslet tar du bak ifrån högra armaturen där du måste borra in ett sk dykrör i armaturen pga av att 3bg saknar "extra uttag" i armaturen.

Sen ang placering av värmare så på 1.8T bilarna hängdes den på vänster ramben , något som jag är tveksam går på V5:an.
Gjorde en 3BG V6:a med tiptronic engång i tiden och där monterade jag värmaren bakom stötfångarbalken fram pga av platsbrist , har även sett en variant där man på något sätt lyckat trycka in värmaren i "fågelbadet" till höger om batteriet.

MEN som föregående talare sa ta kontakt med KGK be att få bli kopplad till WEBASTO , dom är mycket duktiga på WEBASTO supporten & brukar kunna skaka fram manaler till de flesta bilar.


http://www.kgk.se/Om-KGK/Kontakt-Contact/Sverige-Sweden/Sollentuna/

Quattro_mannen
2011-10-25, 13:09
Evo 4:an är nog i mindre laget på din bil,skulle kolla på Evo 5 ist.

Joda
2011-10-25, 20:52
Evo 4:an är nog i mindre laget på din bil,skulle kolla på Evo 5 ist.

Tack för svaren!! Mycket bra!!

Att EVO 5 passar bättre i min bil var väl inte vad jag ville höra ;) grrr... får kolla vidare.

Quattro_mannen
2011-10-25, 21:05
Tack för svaren!! Mycket bra!!

Att EVO 5 passar bättre i min bil var väl inte vad jag ville höra ;) grrr... får kolla vidare.

Tja....om man ska vara helt ärlig så har jag haft den "gamla" termo top 4.2kw i min gamla A4 Avant och visst blev det varmt,men om man kollar vad webasto rekomenderar så ska du gå på Evo 5:an...

Joda
2011-10-25, 21:40
Tja....om man ska vara helt ärlig så har jag haft den "gamla" termo top 4.2kw i min gamla A4 Avant och visst blev det varmt,men om man kollar vad webasto rekomenderar så ska du gå på Evo 5:an...

Ok.. Jag själv hade en Termo top nånting.. Drygt 5 kW i min Passat -96 variant. Det var bra drag i den pjäsen! Tänkte att det kanske räcker med 4 kw.. Men förstår givetvis att 5 KW är bättre. Har dessutom elektrisk motorvärmare samt kupéuttag i bilen. Är lite inne på att installera en C-tek och köra alltihopa på jobbet. Har ju ingen elstolpe här hemma... Och av erfarenhet så vet jag att webaston drar ur batteriet i och med mina korta körningar.

grubblar och funderar i takt med att dygnsmedeltemperaturen sänks. :/

Quattro_mannen
2011-10-26, 13:19
Om du har Defa system redan så är det ju enklast att koppla in en Defa laddare i ditt gamla system ist. för att gå på en Ctek,då laddar den automatiskt varje gång du har i motorvärmaren.

Joda
2011-10-30, 19:59
Får se hur det blir med batteriladdaren.


Har i alla fall bestämt mig för att vänta någon månad till, då EVO 5 med T100 och programmeringsur kostar 11000 kr på ebay. Har väl insett att endast det bästa är gott nog. :) Hoppas att pengarna finns på kontot när jag får tummen ur. :)

/Johan

Quattro_mannen
2011-10-30, 21:15
Om du väljer T100 fjärr behöver du inget ur inne i kupen,T100 fjärren sköter allt ist för det vanliga uret.

Joda
2011-10-30, 23:20
Om du väljer T100 fjärr behöver du inget ur inne i kupen,T100 fjärren sköter allt ist för det vanliga uret.

Vet det, men det kostar bara 500 spänn extra om man köper tiduret. Det kan det nog vara värt. Får se...

Joda
2011-11-13, 23:34
Brorsan har hjälpt mig att få tag i installationsanvisning för Passat 3BG. Flera firmor säger att man behöver ett "specialrelä" för att koppla ihop den med climatronicen. Kan det stämma?

Har kollat lite i motorutrymmet. Enda platsen verkar vara framför höger framhjul. Dryg placeing på flera sätt. Framför allt att värmaren blir hårt utsatt för väder och vind så att säga :(

För övrigt så blir det nog beställning när lönen kommer!! :)

/Johan

Henrik.M
2011-11-13, 23:52
Brorsan har hjälpt mig att få tag i installationsanvisning för Passat 3BG. Flera firmor säger att man behöver ett "specialrelä" för att koppla ihop den med climatronicen. Kan det stämma?

Har kollat lite i motorutrymmet. Enda platsen verkar vara framför höger framhjul. Dryg placeing på flera sätt. Framför allt att värmaren blir hårt utsatt för väder och vind så att säga :(

För övrigt så blir det nog beställning när lönen kommer!! :)

/Johan

Relät du tänker på är ett IPCU Relä , dvs ett relä som omvandlar en spänningsignal till en puls signal.
Behövs för att styra fläkten på nyare bilar med climatronic.
Behövs dock ej till passat 3BG , där skickar du en ren 12v signal bakom climapanelen.

Skickat från min iPad med Forum Runner

Joda
2011-11-15, 19:32
PRECIS vad jag ville höra Henrik!

Har fått knepiga rekomendationer om att köpa den gamla modellen av värmare.. Termo Top något. Fattar inte varför?! Man borde väl köpa det senaste? Alltså en EVO 5. Snabbare uppvärmingstid, kanske lite bättre verkningsgrad. Säkrare tillgång på reservdelar i framtiden?!.. Etc..

/Johan

2stroke
2011-11-16, 15:16
Joda och Henrik.M

Kanske någon av er kan hjälpa mig med mitt problem ?
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?15653-Montera-Kupévärmaruttag-i-3B-3BG