handdator

Visa fullständig version : Torque + ELM327



canterbury
2011-10-23, 22:55
Någon som provat bluetooth adaptern till data och eller android telefoner för att läsa av lite information, tycker det verkar vara en häftig pryl för 300 spänn. Någon som provat o är det någon risk att fucka upp datorn i bilen med sådana här billiga "kines" diagnos verktyg, för såvitt jag vet så är det endast till för avläsning och inte för att påverka något.

Glömde nämna att Torque är själva programmet som finns och ELM327 är OBD adaptern som man sätter i bilen och som kommunicerar trådlöst via bluetooth.

Haugeman
2011-10-23, 23:00
har testat just dessa två på en gti mk4 -00.

Funka inte alls. programmet funkar men adaptern får inte kontakt med bilen. beställde den som en VW adapter men det står som finstilt .. Will work with MOST cars....

jag klagade och fick tillbaka 5$ av köpet. letar fortfarande efter en bluetooth dongle som funkar för min bil. jag betalade dock inte mer än 100-120 kr ca inklusive frakt från Hongkong, på ebay.

har tidigare testat en annan adapter jag köpte med ett annat progran på en -07 Vito diesel och där fick jag ut all möjliga data. varvtal turbo bränsle temp osv osv.

Confide
2011-10-24, 05:57
Jag kör med en blå blåtands-dongle till min optimus2x.
Kopplat upp den mot farsans sharan 1.8t, skodan, Saab 9000 aero, 9-3 av olika slag och även golf gti mk4.
Kan vara värt att kolla upp!

sent from the real deal

Kingen
2011-10-24, 09:38
Har Torque och en blåtands ELM3227 och den funkade bra i både min Seat Exeo -09 och i min Golf GTI ED35 -12. Tycker det är ett bra program som visar mängder med nyttig livedata bla.

canterbury
2011-10-24, 19:44
DÅSÅ! :)

Lagt till önske listan!

good.fidelity
2016-07-23, 15:21
Detta är en gammal tråd men jag känner att det kanske är aktuellt än idag så jag fyller på med lite info:

Finns tydligen fler olika modeller av dessa adaptrar som fungerar olika bra. De kan dock se helt likadana ut.
När man googlar skrivs det att vissa även är farliga för elektroniken i din bil. Vad som är sant vet jag inte, man får väl vara skeptisk.

På ebay säljs massor av dessa som ser ut precis som samma som kostar 299:- hos kjell.com, de fungerar dock inte med samma program.

Den jag beställde var transparent blå och fungerade inte alls med android och torqe appen.

Så läs nog, det finns 1.5, 2.1 och andra modeller. man skall också se upp med vissa MAC adresser på enheterna.

Jag har beställt en till av version 2.1, och är osäker på om den kommer fungera. Skall tydligen vara 1.5 som fungerar bäst när man googlar.

Någon som har mer kunskap får gärna fylla på i tråden!