handdator

Visa fullständig version : Hjälp med passat!!



nizmo
2011-10-23, 09:32
hejsan kötpe i onsdags 19/10-2011 en passat tdi 170hk dsg 2007a på dinbil mölndal..har funkat perfekt fram tills igår 22/10-2011. var påväg hem från varberg så började plötsligt en gul varningslampa blinka ser ut som en spiral/fjäder och varningsmedeland dycker upp på displayen ENGINE FAULT WORKSHOP. stannar kolar i boken står då att det är ett motor fel och bilen ska köras genast till verkstad och ignorerar man varningen så kan motorskador uppstå.. har ägt bilen och kört den i 4dagar bara. vad ska jag göra självklart ska jag ta den till verkstan men jag vägrar att betala för att laga motorn på en bil man haft 4dagar bara. dom får laga den gratis eller så får dom köpa tillbaka..

vad kan felet vara och borde dinbil stå för reparationen i sånnafall????

tacksam för alla svar.

GTIMKV
2011-10-23, 10:40
Lämnar dem inte ut någon 3 månaders garanti på begagnade bilar? Sen behöver det inte vara något jätteallvarligt men kolla felkoderna så att du vet anledningen till varför motorlampan tänds. Lycka till!

polomannen
2011-10-23, 10:41
Du ska inte stå för nåt reparation utan det är verkstan som ska stå för den.

VWGolIV
2011-10-23, 11:53
1.Börja med och läsa igenom dina papper du fick när du köpte bilen.
Där borde du fått nån garanti, typ 1månad eller 500 mil osv, kan va 3 månader med.

2. Kontakta säljaren omgående, för gör du inte det så kan du bli utan ersättning då man skall anmäla det direkt.
Kör inte runt med bilen mer än till ev verkstad (där du köpt bilen). Fortsätter du köra så kan dom neka dig ersättning.

3. Vill inte säljaren hjälpa dig så kan man använda sig av andra regler som finns.

Mini_me
2011-10-23, 15:14
Jag tror på en givare till diesel partikel filtret.

canterbury
2011-10-23, 18:16
hör först med säljaren innan du ritar fan på vägen. O var trevlig då brukar det vara lättare, annars hotar du bara med konsumentgarantin där du har mot dolda fel och fel upp till sex månader. Även fast säljaren inte lämnat garantin har du alltid rätt till garanti enligt någon lag.... Bara o läsa på nätet om du vill fördjupa dig. Google it!

Sen har du väl en bra försäkring mot maskinskada också väl? Där har du ju i värsta fall bara självrisken, men kan ju vara värt på en ny trevlig bil :)

LYCKA TILL O STÅ PÅ DIG

nizmo
2011-10-25, 12:23
lite uppdatering var igår 24/10 hos dinbil och dom kollade bilen. det visade sig att turbon pajjat och bilen skulle vara nyservad när jag köpte den och den var inte ens det. dinbil sa att dom står för byte av turbo partikelfilter och komponenter runt om. så det blir en stor kostnad man slipper. tydligen så hade dom inte kollat igenlm bilen riktigt innan dom la ut den till salu. men allt löste sig tillslut. så den 7/11 ska den på verkstad

canterbury
2011-10-25, 21:30
grattis till ny turbo!