handdator

Visa fullständig version : Skillnad bagageutrymme std-Golf vs Golf R?



Makke
2011-10-20, 20:21
Som rubriken lyder, är det någon som vet hur mkt det skiljer i bagagestorlek mellan en std-Golf och en Golf R? Är det bara höjden som skiljer?

jimZon
2011-10-21, 14:39
Ja, det är lite högre i 4wd bilar från VAG. Ingen jätteskillnad dock.

magnusT
2011-10-21, 18:33
Skiljer 75 liter mellan en 2 och 4 hjulsdriven golf.

DPC
2011-10-21, 18:35
Det skiljer 75 liter i och med att lastgolvet är höjt. Dvs från 350 i en "vanlig" golf till 275 i en R. Jag kommer från en GTI V till en R och kan intyga att skillnaden är klart påtaglig till R:ens nackdel. Det handlar trots allt om mer än 20 % mindre bagage. Det kan ev gå att skicka ut reservhjulet och slänga ut frigoliten och få bättre lastmöjlighet i R men jag har personligen ännu inte provat. Det är med nöd och näppe att jag får in minsta möjliga barnvagn efter att ha kastat ut hatthyllan.

Mini_me
2011-10-22, 15:47
Iof är väl inte R´ns kund målgrupp barn familjer?

Men dock surt att det blir mindre.

DPC
2011-10-22, 15:56
Mycket kan hända under väntetiden när man beställt ny bil ;)

350 liter klarar man sig bra med i de flesta lägen medan 275 l och det faktum att bagaget tappar ungefär en decimeter i höjd är mindre bra oavsett om man ska kuska omkring med barnvagn eller annat skrymmande typ på långresa.

Mini_me
2011-10-22, 15:59
Sant att VW har långa lev tider och att tristessen leder in på andra aktiviteter =) Så det är ju fullt möjligt.

Blackie
2011-10-23, 00:34
Reservhjulet fyller väl ändå ingen nytta på Golf R..
Jag är inte helt säker men om jag inte misstar mig helt så skall väl samtliga hjul ha samma rullomkrets för att inte förstöra haldexsystemet!?

DPC
2011-10-23, 08:54
Haldex är inte lika känsligt som torsen som inte tolererar olika omkrets. Dock så ska reservhjulet vara i närheten av originalhjulen. VW hade aldrig skickat med ett reservhjul om det inte var tänkt att kunna användas.

Problemet om man slänger ur reservhjulet är att en massa frigolit finns kvar (aggerar fäste åt domkraft mm samt ljuddämpning). Om man sen väljer att skicka ut även den så får man inte ett helt plant golv då det sticker upp nitar ur undre golvet. Men det kanske funkar att lägga ordinarie mattan på nitarna.