handdator

Visa fullständig version : Kupevärme i Touran -09



Poloägare
2011-10-20, 02:25
Hej, någon som vet ifall Vw har problem med värmen i kupen på touran.
Bekanta till mig har en -09 bensinare med en elektrisk motorvärmare(fjärrstyrd). Cirkulationspumpen till den la av ngn vecka innan jul det gjorde även 90% av värmen i kupen oxå....tog 3mån för dom på VAG att fixa fram en ny!! . Efter att pumpen e bytt så är det inte alls samma värme i kupen.
Dom var tillbaks till Vag efter en tid då dom inte stod ut med kylan:( Men mekanikern dom träffade där kände med handen o sa att varmare blir det inte....Den elektriska motorvärmaren tar knappt bort frosten på rutan o det e dessutom väldigt kallt om fötterna.
Körde den själv i helgen o hade på max värme, det var som att ha värmen på halvfart i min polo -95. Ägarna till
touranen körde min Polo o klagade på att det blev för varmt:)..hehe

Någon som har en hum om vad det kan vara för galet med touranen?

Mini_me
2011-10-20, 08:04
Låter mkt konstigt.

Dom har alltså en Bensin driven värmare som styrs via en fjärr (Webasto ofta). Om så är fallet så har cirkulations pumpen till värmaren krånglat och det har varit svårt att få fram en ny (Från fabriks nivå) men det är sen ett tag tillbaka löst.

Men dom borde bli varma och goa...det är mest TDI som har svårt med värme.
Är dom inte nöjda så be dom grund inställa kliman (spjäll motorer mm) och kolla över vilken temp det är i systemet (Både motorn och vid olika punkter i systemet).

Borde inte vara så knepigt....

Poloägare
2011-10-20, 09:29
Tack för ditt svar:)
Vi är nöjda Vw ägare innan, men bemötandet hos Vag i Gbg var svalt o inte så trevligt. Tyvärr kan man säga då man inte har lust att åka dit igen.
Har haft Touranen på koll av späll på en annan verkstad, dvsmin brors så dom litar jag på. Men dom hade bara tid att grundinställa spjällen.
Men det blev inte bättre:(
Men har inte haft tid att kolla med honom vad dom egentligen gjorde förutom spjällen.
En sak e ju iaf säker....det e inte varmt nog, ägarna har ju köpt den ny hos Volkswagen o vet ju hur varmt det kan bli när det väl fungerar.
Vi ska åka o provköra en likvärdig bil o sen påtala skillnaden på värmen hos försäljaren. Man köper ju ingen Vw igen om dom inte fixar detta.
Ngn som vet hur varm luften ska vara när den kommer ur munstyckena i kupen så att man kan kolla det själv...