handdator

Visa fullständig version : Långa växellägen på Corrado G60?!



G60 V-spec
2011-10-19, 23:02
Hej!

Undrar varför jag har så långa växel lägen på min Corrado. Det känns nästan som att köra en lastbil.

Vad ska jag titta på för att se så att allt är ok?


Mvh Vlado

G60 V-spec
2011-10-21, 00:09
Ingen som har någon idé?

danno
2011-10-21, 21:19
be någon titta ute vid lådan när du vispar med spaken så bör ni ju se var det glappar

mrpete
2011-10-21, 21:25
byt alla bussningar och länkage på växellänkaget. Nåt som brukar glappa är den stora kulan som sitter på staget från växelspaken under bilen.

När allt är bytt blir det sjukt stor skillnad, vill man sen ha kortare lägen får man fixa short shift.

Joda
2011-10-21, 21:35
byt alla bussningar och länkage på växellänkaget. Nåt som brukar glappa är den stora kulan som sitter på staget från växelspaken under bilen.

När allt är bytt blir det sjukt stor skillnad, vill man sen ha kortare lägen får man fixa short shift.

Det låter som att du beskriver golfens växellänkage. Corradon har vajrar.. Inte samma sak.

Haugeman
2011-10-21, 22:35
har samma problem i min 95 gti som vad jag förstått har vajerlåda den med. skulle även jag vilja fått detta fixat. vet att DLI teknik säljer ett shortshift kit till 1500 kr men tror det är ganska glapp i kopplingar med efter 25000 + mil.

mrpete
2011-10-21, 23:20
Skyller på att jag är full.. haha.. men ja,.. Wirelådan är ju lite annat än länkage.. hmm.. borde det inte gå att spänna wire:na på nåt sätt.. short shift är ju barnlek.. bara att förlänga spaken undertill, korta den övertill, höja upp den för att inte backspärren ska balla ur. eller skaffa ett vw motorsport spakställ.. :)

G60 V-spec
2011-10-22, 00:08
Det är inget glapp eller så i själva växlingen. Lägena är bara j*vligt långa mellan växlarna. O nu har jag ägt ett par G60 så jag vet hur dom borde vara.

Kan det inte vara att någon föregående ägare bytat ut vajerlänkaget mot något längre? Från en Passat tex?

Janne.M
2011-10-22, 00:59
Jag har vajerspakställ och låda från passat och lägena känns väldigt långa (är ju längre wirear på passat än på golfen) dock var det väldigt länge sen jag körde golf/corrado G60...

Fors
2011-10-24, 20:35
Men längden på vajrarna spelar inte in i hur långt växellägena är. Det är spakstället och/eller armarna på lådan som avgör...
Mest troligt spakstället skulle jag gissa på...

Janne.M
2011-10-24, 20:51
Nej precis, men börjar de vara slut så borde de kunna flexa mer än kortare, dock inte den troligaste orsaken till hans problem. Fastsättningen på lådan som är dålig, kassa bussningar?

G60 V-spec
2011-11-17, 03:56
Problemet är löst. Och det var löjligt vad det berodde på!

Växelspaksknoppen var från en Passat, och den var ju lång som in i h*lvete! Vi satte på en knopp från en golf 2:a och vipps, korta fina växellägen =)