handdator

Visa fullständig version : Byggdamm = farligt?



frazer
2011-10-19, 10:04
Misstänker att det finns en del kunskap inom bilvård och specifikt lackvård här på forumet.
Kan det vara så att byggdamm och slipdamm och liknande är farligt eller dåligt för lacken på bilen?

Anledningen att jag frågar är nämligen att man håller på och gör om garaget brevid mig, vilket innebär att min bil täcks av damm varje dag om jag inte kör ut den på morgonen och parkerar någon annanstans. Det tråkiga är just att behöva parkera om bilen. Frågan är alltså om ni tror att det kan skada lacken på något sätt, eller om det bara är att skölja av? Vet att t.ex. bromsdamm skadar lättmetallfälgar, därav tanken att det kan vara samma sak med detta.

Bör väl nämna att bilen bara är någon månad gammal men lackbehandlad hos Mr Cap.

Haugeman
2011-10-19, 10:57
Köp ett överdrag till den annars. finns ok garageöverdrag på biltema.

om det är skadligt beror väl lite på vad för slags damm det rör sig om. orsaken till att bromsdamm skadar fälgarna är väl att det blir metallspån osv i det som reagerar och oxiderar med aluminiumet samt att det oftast har lite temperatur när det hamnar på fälgarna.

Tror inte att säg damm o spån från sågning av trämaterial osv har nån skadlig effekt annat än att det kan repa om man inte är försiktig vid avtvättning.

jimZon
2011-10-19, 12:10
Min bil stod på Arlanda T4 och undertiden som bilen stod parkerad så pågick arbete. Betongdamm och vatten hade runnit ned på min bil och sedan hade det torkat. Jag var tvungen att lämna in bilen för att de skulle polera bort allt.

Bilden nedan är efter två tvättar. :( Nu är allt borta dock.

http://i55.tinypic.com/6gm15i.jpg

frazer
2011-10-19, 12:22
Det handlar inte om trä-spån utan detta är betong-damm. Som jag förstår det av vad jag sett så river de upp hela betonggolvet för att komma åt en kulvert under garaget, mao bilar de bort all betong.

En annan relevant fråga i sammanhanget: Vågar man anta att byggbolaget står för självrisken om de lyckas skada bilen på något sätt (både lackskada och plåtskada exempelvis)?

jimZon
2011-10-19, 12:30
Det handlar inte om trä-spån utan detta är betong-damm. Som jag förstår det av vad jag sett så river de upp hela betonggolvet för att komma åt en kulvert under garaget, mao bilar de bort all betong.

En annan relevant fråga i sammanhanget: Vågar man anta att byggbolaget står för självrisken om de lyckas skada bilen på något sätt (både lackskada och plåtskada exempelvis)?

I mitt fall så stod Swedavia (som driver parkeringen på Arlanda) för alla kostnader för att återställa bilen. Polering, lackbehandling, nya torkare, byte av plastdetaljer, tvätt osv. Totalt ca 6.000kr. I ditt fall så skulle jag kontakta byggledaren eller någon annan på företaget som renoverar garaget och påpeka det som händer. Passa även på att kontakta hyresvärden/bostadsrättsföreningen som du hyr garaget av.

Efter jag rapporterat min händelse så hade de spärrat av delen där de bygger om med plast.

Cullberg
2011-10-19, 12:32
Det farliga är såklart om man drar ett finger över eller vad som helst egentligen. Alltså när det ligger still är det säkert ingen fara, men börjar man röra på det så blir det såklart som slippapper, kör du tex vindrutetorkaren så är det rätt stor chans att rutan blir repig.

Jag skulle pratat med ägaren av garaget för att se vad tanken är, dammar det så mycket så bör dom skärma av på något vid. Du betalar väl ändå hyra för att bilen skall vara skyddad?

JimZon: stod dom för kostnaden av lackrekon på din bil?

jimZon
2011-10-19, 12:43
Det farliga är såklart om man drar ett finger över eller vad som helst egentligen. Alltså när det ligger still är det säkert ingen fara, men börjar man röra på det så blir det såklart som slippapper, kör du tex vindrutetorkaren så är det rätt stor chans att rutan blir repig.

Jag skulle pratat med ägaren av garaget för att se vad tanken är, dammar det så mycket så bör dom skärma av på något vid. Du betalar väl ändå hyra för att bilen skall vara skyddad?

JimZon: stod dom för kostnaden av lackrekon på din bil?

Ja, eftersom de var tvungna att polera med slipmedel för att få bort allt så var jag tvungen att göra om min lackförsegling.

Peter-C
2011-10-19, 14:39
Överdrag – det repar mer än det skyddar om du ska ta av och på det ofta. Smutspartiklar finns ju nästa alltid på bilen.

Bra på en ren bil som ska stå en längre tid. Dock får det inte blåsa runt bilen för då gnids skyddet mot lacken – mindre bra. Undvik att röra i dammet så är det nog ganska ofarligt, det är mer känslan som får sig en törn.

/Peter

frazer
2011-10-19, 14:46
Överdrag – det repar mer än det skyddar om du ska ta av och på det ofta. Smutspartiklar finns ju nästa alltid på bilen.

Bra på en ren bil som ska stå en längre tid. Dock får det inte blåsa runt bilen för då gnids skyddet mot lacken – mindre bra. Undvik att röra i dammet så är det nog ganska ofarligt, det är mer känslan som får sig en törn.

Jo precis, man blir ju inte överglad när bilen ser ut som om den stått i en lada i 30 år trots att man tvättade den i helgen.

Något överdrag tror jag inte på, för som du säger lär det repa mer än vad det skyddar eftersom jag kommer behöva ta av det var och varannan dag.
Nu har jag förhoppningsvis löst problemet då jag får låna en grannes garage så länge *pust*