handdator

Visa fullständig version : 8v-motorn från VAG - komplett samlingstråd om motorerna och setuper



MiWi
2011-10-18, 23:47
Jag tänkte att vi ska fortsätta diskutera 8v-motorn i en separat tråd.

Det för att posta upp fakta i förstaposten allt eftersom (kommer redigera in allt matnyttigt samt länka allt) så att vi får ett riktigt bra mediabibliotek kring 8v-blocket.

MiWi
2011-10-19, 00:34
Lite urklipp jag gör från olika trådar, lyft ur det som är intressant. Kommer sedan skapa kategorier och dela upp informationen på vettigt sätt.


9.0:1 i komp på RP.. och går alldeles ypperligt att ladda 1.1-1.2 bar på med G-lader och G60-sprut.
2E och G60 kammen är densamma mig veteligen, möjligen med nån brytning på chassienr.. dessa kostar noll å ingenting, men ger en rejäl effektökning i låg/mellan-register, vrid, utan att för den delen tappa orken på topp mer än kanske 300rpm tidigare än vassaste G-kammen, den saknar helt låg/mellan egenskaperna av 2E:n, som kommer ifrån bla högre lyft.

överladdning, visst skitskojj, men går aldrig att besikta med.
turbo + g60-sprut, alt. g-lader/eaton m45/62 och g60-sprut.

sugmotoralternativet.. 2E bottendel, portad AKL-topp, 2E kam, 1.6 insug som går över motorn, med lite tillhörande plast.. så ser motorn ut som vw-orginal och ingen kommer att reflektera över den vid besiktning.. däremot har du en fruktansvärt vridstark å körbar pjäs, med brett register och grymt bra soppa-ekonomi.


har för mig att oettinger hade ett kit som gav 115-120hk för. portad topp / kam/ chip / avgas

vist det går att få bättre drag i en RP de var de killen fråga
1 porta toppen ( det gör man själv)( hyvling av toppen 400:-)
2 kamaxel ( 1800:- på nytt ämne england)
3 grenrör ( 1300:- ebay)
4 avgassystem ( det bygger man själv ca 1200:-)
5 kat (900:-)
6 sportfilter (200:-)
7 chip (400:- ebay )

vist det kostar lite men det går och få fart i en rp motor


Är inte g60 kammen å 2e kammen samma. Jag läste av nr på dom när jag solde en kam. Så jag var osäker på viken som var min g60 kam. Å det var ju samma nr.

Jag har hivat på en portad g60 topp på en rp motor. Upplevde att det vart mkt bättre botten vrid. Men i övrigt väldigt lite skillnad.
Men monojeten ar väl sina begränsningar.
Kanske skulle ta å kolla på det där chippet till mk3. Då jag har en just nu.
Funderade på att hiva i 2e blocket i den oxo. Men vet inte om monojetten tycker om det.
Någon som vet??
Jag tror ju det är bättre å byta till ett annat sprut. Typ till et pg sprut eller liknande.