handdator

Visa fullständig version : Extraljus på touran med bi-xenon



mattias sjögren
2011-10-17, 15:45
Hejsan
Tänkte montera extraljus på bilen, jag undar om man måste ha canbus relä eller om det går med ett vanligt relä.
Tacksam för svar.

Mini_me
2011-10-17, 22:05
Räcker med ett vanligt. BI xeon betyder bara att du skärmar av lampan dvs du har en styrström till den spjäll motorn.

Henrik.M
2011-10-17, 23:19
Går med vanligt relä som tidigare person skrev , bara att mäta med en diodtestmejsel var du har signal från bländaren , nemas problemas.

DÄREMOT är det en nyare Touran (2012) med LED-halvljus går det tydligen ej att montera extraljus pga av att den ej har någon signal för helljus.
Tydligen håller VAG:s tillbehörsavdelning på att ta fram en kabelsats för sådanna bilar om jag förstått saken rätt.
Har ej hunnit titta på den sådan bil LIVE ännu , bara på koplingsschema.

Mini_me
2011-10-18, 08:03
Alltid ska du glänsa ;-P

Wolverine
2011-10-18, 16:30
Finns sedan en längre tid tillbaka, artikelnummer T 401 932 för två lyktor, T 401 933 för tre lyktor.
Visst har den någon signal, men inte av samma typ som tidigare.
Man mäter på en svart/brun kabel inne i strålkastaren och där blir det skillnaden på 4V vid halvljus och 4,5 V vid helljus,
alltså en spänningsskillnad på 0,5 V, inte direkt en 12 volts-signal med andra ord.

mattias sjögren
2011-10-18, 20:39
Tackar för svaren,får prov montera och se om det funkar.Det är en 2010as touran för övrigt.

Wolverine
2011-10-19, 08:24
Då gäller inte min beskrivning, den var bara för den nya modellen.
På din modell kan du gå på den vit/svarta kabeln som går till vänstra (i färdriktning !)
strålkastaren, stiftnr. 8 i den 12-poliga kontakten bakom lyktan.

Henrik.M
2011-10-19, 18:20
På din modell kan du gå på den vit/svarta kabeln som går till vänstra (i färdriktning !)
strålkastaren, stiftnr. 8 i den 12-poliga kontakten bakom lyktan.


Brukar gälla bilar med halogen , där man tar signal från vit/svart 1,5mm2 kabel dvs från helljuskabeln.
På bi-xenon tar man signal från bländaren (Kommer ej just nu ihåg vad den heter på fackspråk i schemat) och den kabeln är 0.5mm2 och brukar vara grön/lila alt vit/lila.
Har inget schema framför mig på en bi-xenon just nu , men det går ju enkelt att mäta fram.

Wolverine
2011-10-20, 13:13
Konstigt, jag kollade i schemat med bixenon, dock utan kurvljus och då är det den angivna kabeln, då dessa strålkastare har en extralampa för helljuset.
På bilar med dynamiskt kurvljus är det ungefär så som du beskriver. Man går på kabeln till motorn som drar upp kåpan som täcker den gemensamma lampan för halv- och helljus. Kabelfärgen i det här fallet är grå och leder till stift 11 i den 14-poliga kontakten bakom vänstra strålkastare.

Henrik.M
2011-10-20, 13:40
Konstigt, jag kollade i schemat med bixenon, dock utan kurvljus och då är det den angivna kabeln, då dessa strålkastare har en extralampa för helljuset.

Då har du kollat i schemat för blar med xenon på halvljus och halogen på heljus. det är ej bixenon oavsett vad som står i schema.
Bixenon = Du har både hel och halvjus i samma lampa och det regleras av en bländarkåpa som reglerar brännpunkten på lampan.

Lättast är ändå att mäta sig fram istället för att läsa vad vi skriver.

Wolverine
2011-10-20, 14:21
Japp, du har helt rätt angående bi-xenon, borde bara ha skrivit gasurladdningsstrålkastare i stället.

mattias sjögren
2011-10-23, 08:52
Ja ni hade rätt att det gick med ett vanligt relä,nu lyser det utabara den.

ferlin
2012-10-06, 11:12
Ska montera extraljus på min Touran idag, en 2011 med halogenstrålkastare. Är det svart/vit kabel på vänster sida som funkar att ta styrsignal från?

Henrik.M
2012-10-07, 11:32
Ska montera extraljus på min Touran idag, en 2011 med halogenstrålkastare. Är det svart/vit kabel på vänster sida som funkar att ta styrsignal från?

Nej , svart/vit är blinkers på vä sida. :-)

Du ska gå in på vit/svart 1,5mm2 på vänster sida.

ferlin
2012-10-07, 15:45
Nej , svart/vit är blinkers på vä sida. :-)

Du ska gå in på vit/svart 1,5mm2 på vänster sida.

Vit/svart svart/vit, vad är skillnaden? :) Det var iaf en vit och svart kabel på vänster sida, nummer 8 i "kopplingsdonet". Så ikväll blir det ut och testa och justera!

Henrik.M
2012-10-07, 15:49
Vit/svart svart/vit, vad är skillnaden? :) Det var iaf en vit och svart kabel på vänster sida, nummer 8 i "kopplingsdonet". Så ikväll blir det ut och testa och justera!

Skillnaden blir att om du tar fel så kommer dina extraljus att blinka i takt med vänster blinkers när den används.

PassatGT16v
2012-10-07, 16:07
Svart/vit: svart med vit rand
Vit/svart: vit med svart rand

Ju tunnare kabel desto svårare att se skillnad.

ferlin
2012-10-07, 19:41
Skillnaden blir att om du tar fel så kommer dina extraljus att blinka i takt med vänster blinkers när den används.

Hehe, ja det hade ju varit rätt häftigt..frugan skulle nog blivit förvånad (hennes bil)

Henrik.M
2012-10-09, 00:31
Svart/vit: svart med vit rand
Vit/svart: vit med svart rand

Ju tunnare kabel desto svårare att se skillnad.

MYCKET bra förklaring!
Den har jag aldrig tänkt på , och den ska jag ta till mig. :)

Pga av långvarig yrkesskada så är jag van att bara ange kabelfärger som jag gjort högre upp och därav aldrig tänkt på att dom faktiskt kan anges mer logiskt på ett enkelt sätt så det blir mer begripligt även för någon som ej är van vid kabelfärger/koder.