handdator

Visa fullständig version : Keihin 2630 dc problem



Plura
2011-10-17, 11:07
Hej.

Har en mk2 syncro som det från början satt en pierburg 2e2 förgasare på. Har ersatt denna med en vanlig
keihin förgasare med manuell choke för att slippa massa problem men det verkar inte funka så bra :S
symptomen yttrar sig så att den är svårstartad kall, den smårycker när man kör och gasar fullt, tar tid på sig att gå ner i varv när man har gasat lite....ja och så vidare. jorden till förgasaren kollad och ny dragen samt kollat så vaccum sitter rätt kopplat och tomgångsventilen på baksidan har 12v konstant.

Någon som har en ide?

berlands
2011-10-17, 13:36
Hej.

Har en mk2 syncro som det från början satt en pierburg 2e2 förgasare på. Har ersatt denna med en vanlig
keihin förgasare med manuell choke för att slippa massa problem men det verkar inte funka så bra :S
symptomen yttrar sig så att den är svårstartad kall, den smårycker när man kör och gasar fullt, tar tid på sig att gå ner i varv när man har gasat lite....ja och så vidare. jorden till förgasaren kollad och ny dragen samt kollat så vaccum sitter rätt kopplat och tomgångsventilen på baksidan har 12v konstant.

Någon som har en ide?

Min Golf CL-85 med Keihin-förgasare gick också som en påse nötter.
Det visade sig vara EGR-ventilen som var igensatt och inte stängde helt och hållet.
Har dock kvar problemet att den tar tid på sig att gå ner i varv när man gasat.
Misstänker att det är spjället i andra porten som inte stänger ordentligt i tid, men ingen aning varför. Kanske vanligt problem på dessa förgasare?

/Berlands

Henrik.M
2011-10-17, 21:18
Kolla så t-kopplingen på bränsleslangen är strypt mot returen , ta lös t-kopplingen och titta NOGA in i den , den strypta delen ska gå mot returen.
Klassiskt att man vänder denna fel när man har lös den alt ersätter den med en utan strypning = Bilen går som skit.

Plura
2011-10-17, 21:53
Henrik.M hmm vettetusan vad detta kan vara för t-koppling? har du nån bild på hur denna ska se ut?
berlands. har ingen egr på bilen :)

Henrik.M
2011-10-17, 22:05
Henrik.M hmm vettetusan vad detta kan vara för t-koppling? har du nån bild på hur denna ska se ut?
berlands. har ingen egr på bilen :)

Ingen bild.
Men följ slangen från bränslepumpen till förgasaren.
Däremellan ska det sitta att T-kors med en slang som går till returen , slangen som går till returen ska vara strypt.
Oftas vänder man denna fel väg om man ej vet att T-Korset ej är strypt då har du , ett 1mm hål mellan förgasare och bränslepump och fullt flöde diretk ut på returen.
Dvs all bränsle går till returen istället för förgasaren & när flottören i förgasaren stänger så har den sedan väldigt svårt att få upp trycket mellan pump och förgasare igen.
Du har med andra ord inget bränsletryck mot förgasaren all tryck går ut mot returen istället.

Ett annat lätt sätt att se det på är om du låter bilen stå ett tag och den tömmer bränslefiltret.

Symtom är : Svårstartad , Ryckig och ojämn gång , tjuvstannar och är fruktansvärd att få igång , tvekar vid acceleration.

Henrik.M
2011-10-17, 22:41
Hittade detta : http://vwgolf.se/viewtopic.php?t=15760

Dock så är det fel det som står i tråden att om man köper T-korset på VAG så är hålet mot förgasaren för litet och hålet mot returen för stort.
Felet man gjort då är att man vänt T- korset fel. =)
I övrigt fanns det lite bilder i tråden.

Har själv köpt 2 T-Kors den senaste månaden till båda mina MK1:or som haft samma felsymtom när jag köpt dom.
Så jag VET att VAG:s T-kors finns att få tag på och att dom fungerar OM man bara vänder dom rätt.
Kostar kring 30:-

Hittade även denna : http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?7438-Br%E4nsle-retur-MK1-82-med-HV-motor

berlands
2011-10-18, 14:49
En annan fråga när vi ändå diskuterar Keihin.
Det sitter en magnetventil på Keihin-förgasaren.
Denna "drar" när man varvar strax över 2000 varv och "släpper" när varvtalet sjunker.
Magnetventilen styr en vaccuumbälg som drar lite grand i gasen.
Vet ni vad detta är bra för?
Känns som en underlig lösning.
Jag funderar på om det på något vis har att göra med den skumma "eftergasning" som de här förgasarna verkar ha, alltså att varvtalet tar lång tid på sig att gå ner när man släpper på gasen ibland.

/Berlands

Plura
2011-10-18, 21:25
Tror inte jag har något sånt t-kors utan det sitter en sån där rund pryl som slangarna går in i....kan det vara i den felet ligger i då kanske?
ska kolla mer noga imorgon när jag kommer hem.

berlands. har kopplat bort min sån bälg men den beter sig likadant när den går ner i varv.

Plura
2011-10-20, 13:48
Är det föresten någon som vet om det är annan bestyckning mellan 1.8 och 1.6 med keihin?