handdator

Visa fullständig version : Motorproblem GTI 30 Edition



huggix
2011-10-16, 21:43
Hejsan alla!

Jag har en GTI 30 Edition med några motorproblem, kanske har någon av er haft likadana eller hört något om det.

Nr1: Kopplingen fastnar ibland, dvs den åker inte upp hela vägen så man måste själv "dra" upp den med foten.
Vad kan det vara för fel?

Nr2: Motorn hoppar när man kör 80 och 120 km/h exakt. Precis som att det finns knutor i bensinen.
Vad kan detta bero på.

Hoppas ni förstår vad jag menar och att ni kan hjälpa till!

Trevlig kväll,

Johan

itouch
2011-10-16, 21:54
Har du börjat med att kolla felkoder? Lättare att utgå ifrån det, ifall någon sensor eller annat spökar.

huggix
2011-10-17, 02:41
Har du börjat med att kolla felkoder? Lättare att utgå ifrån det, ifall någon sensor eller annat spökar.

Jag har haft den inne på en VW verkstad och en vanlig verkstad. De hittar inga fel i datorn och inga fel med koppling/ växellåda säger dem... :(

Mini_me
2011-10-17, 06:53
Kopplingen kan vara en en felande cylinder men det är svårt att felsöka om bilen funkade när den var inne på verkstaden. Har du garanti kvar?
Hade börjat byta slavcylindern för den brukar kunna fel och kostar minst (sitter ner på lådan).

Att den hopar/rycker: Vad kör du på för soppa? Kör du på 95 så testa att ändra upp till 98 eller V-power.
Annars måste man test byta tex stift och se om det ändrar sig.

Hade det varit nåt allvarligt så hade synts på felkoderna (Dom är mkt känsliga)

huggix
2011-12-28, 00:05
Kopplingen kan vara en en felande cylinder men det är svårt att felsöka om bilen funkade när den var inne på verkstaden. Har du garanti kvar?
Hade börjat byta slavcylindern för den brukar kunna fel och kostar minst (sitter ner på lådan).

Att den hopar/rycker: Vad kör du på för soppa? Kör du på 95 så testa att ändra upp till 98 eller V-power.
Annars måste man test byta tex stift och se om det ändrar sig.

Hade det varit nåt allvarligt så hade synts på felkoderna (Dom är mkt känsliga)

Allt är fixat nu, eller ja de ovanstående problemen är iallafall.

Kopplingen handlade om som du sa en cylinder och rycken handlade om att bränsletrycksgivaren var dålig.
Nu ska bara bromsarna bytas, generatorn fixas och en ny stereo inhandlas... Ingen billig jul detta :(

Särås
2011-12-28, 11:59
Oj oj oj...
Har bilen rullat långt?
Låter verkligen inte roligt!

huggix
2011-12-31, 01:42
Den har gått lite över 6000 mil, känns inte som det borde hända med en tysk tillverkad bil efter de miltalen :(

DPC
2011-12-31, 09:50
Det är anmärkningsvärt med de felen efter så få mil. Otur minst sagt. Har bilen gått bana eller liknande? På min förra GTI V så var bromsarna långt ifrån slut vid 7600 mil när jag sålde den.

Merlinen
2011-12-31, 10:58
Hoppas jag inte råkar ut får något liknande :(
Min Edition 30 har också rullat en bit över 6000 nu, fast har med DSG om det gör någon skillnad.

Mickeelfstedt
2012-03-02, 22:50
Min gti mk5 rycker oxå lite, kanske värt att kolla upp bränsletrycksgivare. Vad kostade den och var det krångligt att byta den?
Mvh, m