handdator

Visa fullständig version : Rasad 4T-låda. Är det här vanligt?



berlands
2011-10-16, 19:47
4T-lådan som sitter på min Golf CL-85 pajade igår.
Kopplingen började helt plötsligt slira och hugga, och det luktade bränt som fasen.
Kollade under bilen och det rann rejält med växellådsolja. Hamnade lite på avgasröret också, därför som det rök och luktade bränt.

Åkte hem och svor och rev av lådan.
Visade sig att ena hjulet på differentialen hade "ätit" sig igenom väggen så att det läckte olja in till kopplingshuset.
Nån som vet vad detta beror på?
Hade exakt samma problem för många år sedan på en Golf GTI-83.
Har för mig att jag har läst något om att detta var ett vanligt förekommande fel som blivit åtgärdat på senare lådor men hittar ingen info om det nu.

/Berlands

berlands
2011-10-17, 16:42
4T-lådan som sitter på min Golf CL-85 pajade igår.
Kopplingen började helt plötsligt slira och hugga, och det luktade bränt som fasen.
Kollade under bilen och det rann rejält med växellådsolja. Hamnade lite på avgasröret också, därför som det rök och luktade bränt.

Åkte hem och svor och rev av lådan.
Visade sig att ena hjulet på differentialen hade "ätit" sig igenom väggen så att det läckte olja in till kopplingshuset.
Nån som vet vad detta beror på?
Hade exakt samma problem för många år sedan på en Golf GTI-83.
Har för mig att jag har läst något om att detta var ett vanligt förekommande fel som blivit åtgärdat på senare lådor men hittar ingen info om det nu.

/Berlands

Hittade infon igen angående felet:
http://www.golfgtiforum.co.uk/index.php?topic=36531.0
Så det verkar vara väldigt vanligt förekommande. Ser heller inte ut att VAG har fixat problemet, det enda man kan hoppas på är att man har ren tur att det inte händer igen.
Verkar finns ombyggnadssats där man ersätter nitarna med skruv och bult. Men då måste man ju ändå riva hela lådan så det är inte lönt.

/Berlands

a128
2014-09-14, 10:09
En begagnad 4T låda bör inte vara svårt att hitta
:cool:

J.L
2014-09-16, 09:20
En begagnad 4T låda bör inte vara svårt att hitta
:cool:

3 års trådlyft :rolleyes: