handdator

Visa fullständig version : Kylarvätskenivå sjunker Gti-10



wibmag
2011-10-13, 19:39
Har den senaste tiden sett att kylarvätskenivån sjunker, sakta men säkert. Nu är den strax under min-strecket. Detta kan väl aldrig någonsin vara bra... Oljan ser bra ut och jag kan inte se några läckage. Någon som har haft samma fenomen?? :-(

berlands
2011-10-13, 21:19
Har den senaste tiden sett att kylarvätskenivån sjunker, sakta men säkert. Nu är den strax under min-strecket. Detta kan väl aldrig någonsin vara bra... Oljan ser bra ut och jag kan inte se några läckage. Någon som har haft samma fenomen?? :-(

Hade liknande problem på min TDI-04.
Inget läckage och ingen vätska i oljan.
Men det var en spricka i toppen vid en av insugningskanalerna, så den sög in nån droppe kylvätska mellan varven.
Sjönk från max till min på c:a 1,5 månad.
Krävde 10000 verkstadsbesök innan de hittade det.

Därmed inte sagt att det måste vara lika illa på din bil.
Hade bl.a. liknande fenomen på en GTI-1983, där visade det sig vara locket till kylvätskebehållaren som var kass, så det pyste ut lite ånga där då och då.

/Berlands

itouch
2011-10-13, 23:36
Låt en verkstad provtrycka systemet till att börja med.

jimZon
2011-10-14, 09:03
Jag hade exakt samma problem med min bil. Helt plötsligt så varnade systemet. Jag åkte till VW och de provtryckte systemet och fyllde på med ny kylarvätska. Bad mig återkomma om felet uppstod igen. Allt verkar fint utan någon åtgärd dock. Mystiskt!

wibmag
2011-10-14, 09:31
Var inne hos återförsäljaren idag, fyllde på ca en deciliter, mer var det inte upp till max-strecket. Ska hålla koll på nivån nu fram till nästa service om två veckor.