handdator

Visa fullständig version : Corrado G60 laddar dåligt. Eller?



G60 V-spec
2011-10-11, 20:17
Hej!

Har en Corrado G60 som känns lat o mjuk när man varvar den.

Har provat att se laddtrycket på färddatorn och där visar den ca 250 på tomgång. När man varvar den genom växlarna kommer den upp till max 730.

Ska detta va så eller laddar den dåligt?

Kanske dags att renovera G-ladern?

G60 V-spec
2011-10-13, 16:37
Någon?

Joda
2011-10-13, 17:09
Minns inte riktigt hur det hänger ihop med färddatorns värden ifrån mapsensorn. Jag har för mig att jag kollade i "guiden" här på forumet för en massa år sedan.. Har för mig att siffrorna i den tabellen inte stämde med de jag fick upp upp i färddatorn. En riktig laddtrycksmätare känns mer pålitlig.. Bara en känsla jag har.

Har du dåligt laddtryck kan det likaväl bero på läckande intercooler, slangar eller plaströr. Plaströren på trycksidan brukar dö av ålder.. Kolla allt sådant innan du ens funderar på att renovera kompressorn.

/Johan

G60 V-spec
2011-10-13, 22:12
Jag har redan tagit av alla tryckslangar och ic för att rengöra och sätta nya klämmor osv. Allt är kollat på den fronten.

Men jag misstänker att den laddar lite dåligt. Får nog kolla in en riktigt tryckmätare.

Vad är bästa sättet att koppla in en laddtrycksmätare på en G60?

danno
2011-10-14, 22:31
mellan insug och btr kopplade jag på min. förövrigt så ger den inget tryck på tomgång pga returen är fullt öppen. lyckas du inte få rätt på det så hör av dig.

Joda
2011-10-15, 11:32
En tanke.. Om det är något galet med givare/motorstyrning etc så har ju tomgångsmotorn möjlighet att dumpa tillbaka luft till kompressorns sugsida. SÅ om tomgångsmotorn står öppen så bör man få rätt taskigt laddtryck. Har även för mig att styrsystemet är "mappat" så att tomgångsmotorn SKA sänka laddtrycket aningen på höga varv just genom att dumpa tillbaka luften till sugsidan. Du skulle kunna testa att strypa slangen som går mellan tomgångsmotorn och kompressorns sugsida.

Angående inkoppling av laddtrycksmätare.

På spjällhuset finns det två st nipplar där "vacuumslangar" är anslutna. Ett av hålen är borrade så att mynningen på hålet linjerar med gasspjällets läge vid tomgång. Kopplar man in mätaren på den nippeln så får man lite lustiga vacuumavläsningar på laddtrycksmätaren. Vilket inte spelar någon större roll eftersom att man är mest intresserad av att mäta laddtrycket. Den andra nippeln sitter på trycksidan.. Kopplar man in mätaren där så kommer mätaren att visa korrekta vacuum och tryck helatiden. Minns inte vilken av nipplarna som är kopplade till databoxens mappsensor dock. Vacuumslangen som går till databoxen ska man låta vara orörd då längden på den visst "SKA" vara kritisk.

Det sista stycket svarade kanske inte precis på vart bästa stället är att koppla in en laddtrycksmätare. Men lite info fick du i alla fall. :) Bästa stället är väl att borra in en nippel i plenumet. Men då måste man ju borra som sagt.

/Johan

g-man
2011-10-16, 07:43
Jag har kopplat in min laddtrycksmätare på slangen som går till instrumentet.

G60 V-spec
2011-10-16, 18:27
Jag ska försöka mig på slangen som går till färddatorn eller slangarna på spjällhuset. Men jag blev sugen på att borra plenumet så att laddtrycksmätaren får en egen nippel.

Ska prova att sktrypa tomgångsmotorn också.


Tack för tipsen =)

Ps. Har beställt den stora ren. satsen till kompressorn. Lika bra när man ändå håller på =)

Joda
2011-10-16, 20:50
Jag ska försöka mig på slangen som går till färddatorn eller slangarna på spjällhuset. Men jag blev sugen på att borra plenumet så att laddtrycksmätaren får en egen nippel.

Ska prova att sktrypa tomgångsmotorn också.


Tack för tipsen =)

Ps. Har beställt den stora ren. satsen till kompressorn. Lika bra när man ändå håller på =)

Låter inte dumt alls att renovera den! :) Var försiktig bara. Som du säkert vet så är ju alla väggar etc väldigt känsliga. Ska man ge sig på att pressa ur lager så vill det till att man har bra anpassade mothåll så att man inte knäcker något.

/Johan