handdator

Visa fullständig version : Mystiskt bromsfel Passat 92



chippo58
2007-07-24, 17:35
Jag har drabbats av ett mystiskt bromsfel på min Passat 92:a utrustad med ABS driven av servopump. Frambromsarna är bra (bromsade 3,0-3,0 vid senaste bes) men bakbromsarna klarade inte mer än 1,5-1,6 så tog pedalen i golvet. Jag har kollat bromsackumulatorn (bomben) och det tar minst 25 tryck på bromsen innan trycket försvunnit och pedalen blir fast och fin som en vanlig bil vilket visar att bomben är OK.
Jag har bytt huvudbromscylindern tillsammans med bromskraftförstärkaren utan resultat. Luftning har skett enligt Haynes och jag har luftat ut c:a 1 liter bromsvätska i fem omgångar, inga bubblor dyker upp.
Vid luftning av bakbromsarna har jag först gjort systemet trycklöst, hållit nere bromspedalen och startat servopumpen. Så länge jag luftat har pedalen varit normal, när jag sedan stängt luftningsventilen sjunker pedalen till botten.
Lastavkänningsventilen fungerar så tillvida att den rör sig när pedalen trycks ned.
Innan jag bytte huvudbromscylindern hade jag även in bilen för luftning av märkesverkstaden utan att det blev bra. De trodde att det skulle bli bra med byte av ovan nämnda enhet, men pedalen känns som förut. Var på samma verkstad idag, de trodde att bara de fick lufta igen skulle allt bli bra.
Är det någon här som har ett annat tips?