handdator

Visa fullständig version : DSG 3:ans växel rappar



emilson
2011-10-07, 23:07
Vw Caddy (årsmodell 2006) med Dsg låda(6) när man accelererar lite kraftigare när 3ans växel är i rappar den ca 2 sekunder, med små vibrationer i bilen som följd. Detta händer endast med 3ans växel vid hårdare acceleration, övriga växlar fungerar som det ska göra.

Barnsjukdomen med svänghjulet är redan botat, frågan är nu vad denna "kvalitetslåda" har för symtom.

Bilen har gått 13000 mil och är servad enligt konstens regler.

Mini_me
2011-10-07, 23:18
Mecatronic tror jag. Säker på att du inte har små ryck även när du åker iväg från tex rödljus?

Lämna in på VW verk och be dom läsa ut mätvärdena (Om dom inte vet vilka så be dom "dissa" problemet så får dom reda på vilka kanaler dom ska kolla).

emilson
2011-10-07, 23:30
Mecatronic, hur allvarligt är det? Låter som någonting dyrt. Hmm svårt att säga hur den beter sig vid rödljus ska iväg och köra en sväng imorrn och se. Finns det några andra symtom jag ska vara uppmärksam efter?

Bilen var inne på service för ca 200 mil sedan, borde dom inte sett det då? Eller får man själv "söka upp" problemet via diagnosuttaget?

Är det farligt/skadligt att köra omkring med bilen i detta skick?

Tack för ett snabbt och utförligt svar Lars!

Mini_me
2011-10-08, 07:23
En service kollar inte Mecatroniken och har du inte sagt nåt så letar man heller inte (Man jar inte betalt för det utan för en service).
Ja dom är dyra men har du tur så finns det nån goodwill och har du varit "smart" och servat på samma ställe så spelar du ut "jag som är en trogen kund vill gärna få hjälp med detta"...ja du hajar.

Vanligt att folk tror att en service ska städa bort allt...bil ägande är ett personligt ansvar oxå.

Farligt? Nja...det blir troligen inte bättre med tiden.
Kontroll bör göras oavsett.

kim_gulle
2011-10-08, 13:14
Eftersom du säger att den endast är på 3an som den beter sig illa så lär det nog mekatroniken som strular. Kan hjälpa om du lämnar in bilen och ber att få mekatroniken uppdaterad till senaste mjukvaran. Mekatroniken är för övrigt styrdonet till växellådan om det inte framgått ännu.

Blir det inte bättre av en uppdatering av mjukvaran så kan det vara kopplingen som strular. Vilket inte är helt ovanligt. Men då borde det vara så som Lars säger att den ska rycka till när du åker iväg och bete sig illa på andra växlar också.

itouch
2011-10-08, 15:37
Jag skulle börja med att låta vw-verkstad eller en via en bekant med vag-com nollställa dsgn och kalibrera om den. Billigaste, snabbaste att börja med.

emilson
2011-10-08, 20:26
Tack för alla svar.

Var ute och körde en sväng och bilen visar inga tendenser till att "rappa". Har kommit fram till att det endast sker när man kört en väldigt lång stund med bilen, vet att jag läst någonstans en som hade liknande problem dvs. att den rappar endast när oljan är riktigt varm. Jag är 99% säker att det är endast på 3ans växel den rappar.

Ska låta precis som ni skriver vag verkstan kolla efter felkoder för lådan samt uppdatera programvaran i den.

Trist att DSG:n ska strula, skönare låda får man leta efter.

itouch
2011-10-08, 21:19
De strular förhållandevis lite sett mot antalet tillverkade som är i trafik runtom i världen :)

Mini_me
2011-10-09, 11:07
Och jag utgår infrån att servad inom konstens alla regler även innefattar olje+ filter byte var 6000mil i DSG lådan (Dvs 2 ggr fram till nu borde det bli...)

DSG lådan är en fantastisk produkt som ovan talare säger , strular mkt lite sett till hur många som finns.

emilson
2011-10-09, 16:43
Och jag utgår infrån att servad inom konstens alla regler även innefattar olje+ filter byte var 6000mil i DSG lådan (Dvs 2 ggr fram till nu borde det bli...)

DSG lådan är en fantastisk produkt som ovan talare säger , strular mkt lite sett till hur många som finns.

Absolut, den är servad enligt boken på en och samma vag verkstad. Oljan i lådan har bytts 2 ggr. Har väl bara haft oflyt att svänghjulet sagt upp sig samt detta problem nu. Men men problem är till för att lösas. Återkommer i ärendet när bilen varit in till verkstan.

Tack för supporten!