handdator

Visa fullständig version : MK6 GTI köp - vad att tänka på?



steffe_GTI
2011-10-07, 15:18
Hej GTI ägare,

Tänkte köpa GTI MK6 hos handlare med min som inbyte alternativt sälja min samt köpa begagnad privat.

Har kollat på begagnade som helst rullat max 2-4000 mil, har hittat ett par som ligger mellan 200-220 tkr vilket egentligen är i överkant. Men är det en bra deal så kan jag leva med de extra pengarna det kostar.

Prismässigt så lägger jag mig helst under 190 tkr, men då är frågan om man får en dåligt utrustad GTI?

Vad det gäller utrustning, är det något man måste ha på GTIn? För övrigt har jag kört manuell hela livet och har på senare år intalat mig själv att min nästa bil blir en automat. Har testat DSGn men den blir man väll snabbt trött på.. eller?

Tips på vad jag ska hålla utkik efter? Barnsjukdomar?

Marcus
2011-10-07, 16:29
Varför skulle man snabbt bli trött på DSG? Tvärtom, efter min första DSG-bilen har jag svårt att tänka mig något annat, om möjligen som ren entusiastbil. Vad gäller utrustning så tycker jag 5-dörrar och RCD510 är erforderlig lägstanivå för en fin känsla.

steffe_GTI
2011-10-17, 15:02
http://www.blocket.se/stockholm/Orginal_vw_golf_gti_36192862.htm?ca=8&w=3

Vad hade ni betalat för denna? Något som man ska kolla efter?

Marcus
2011-10-17, 15:40
Intressant att han skriver "original" i annonsrubriken utan att ens ha originalfälgarna på bild. För mig har bilar utan originalfälgar ett lägre värde och ger ett något oseriöst intryck. Undantag finns givetvis, detta är dock inte ett sådant. Överdragsklädseln känns lite tattigt... Syna ägaren lika mycket som bilen...

steffe_GTI
2011-10-17, 15:58
Jo visst är det så. Han sålde orginal fälgarna för att köpa de som du ser i bilden. Syna på vilkett sett? Han verkar reko och är ägaren till bilen. Jag har fått ner den till ett hyfsat bra pris med vinterfälgar. Han verkar vilja bli av med bilen.

Bör man teckna blocketförsäkring?

Hooloowoo
2011-10-17, 16:38
Det är ju en hyffsat ny bil, med åtminstone några garantier kvar antar jag. Men det är väl som vanligt, missljud, att allt verkar fungera som det ska osv. Det är en bra bil och jag har med lite drygt 4500 mil på min -10 inga maskinella problem. Som Marcus säger, försök se vilket intryck säljaren ger dig, känns han seriös och så. Är bilen hel och ren, är den servad enligt bok och dylikt. Har märkesverkstan gjort det eller har han gjort det själv hemma på grusparkeringen ? :)

Det enda som är lite irriterande är det där skramlande solskyddet, samt lite knirkande och knarkande från dörrarna, men det försvinner med silikon.. I övrigt har jag, ta i trä, inte haft några som helst problem med min.

steffe_GTI
2011-10-17, 18:19
Bilen är hel vad jag kan se, någon repa baktill + märken från tvättborstar. Har inte kollat under bilen men förmodar att allting ser bra ut där.
Servad 1 gång vid 2000 mil av VW och rullat som Demobil i ca 600 mil.

Vad har man för garantier kvar efter 2 år?

DPC
2011-10-17, 19:04
Lackgaranti gäller i tre år och sedan gäller rostskyddet mot genomrostning till 12 år. Vagnskada ingår till bilen är tre år. Sen får du bra försäkringsvillkor upp tom 8 år och 15000 mil om man väljer rätt bolag (maskinskada).

Peter-C
2011-10-17, 19:58
Glöm inte att ta bort överdragsklädseln innan affär….. överdrag hade man ju på 70 talet men det gör ju inget. Klädseln borde ju vara som ny om det inte finns någon överraskning under den.

Snygga fälgar tycket jag ändå. Tvätt märken, tyvärr ganska vanligt om man nu maskin tvättar. Det är välknappast gångbart på detta forumet:-)

/Peter

steffe_GTI
2011-10-18, 15:19
Glöm inte att ta bort överdragsklädseln innan affär….. överdrag hade man ju på 70 talet men det gör ju inget. Klädseln borde ju vara som ny om det inte finns någon överraskning under den.

Snygga fälgar tycket jag ändå. Tvätt märken, tyvärr ganska vanligt om man nu maskin tvättar. Det är välknappast gångbart på detta forumet:-)

/Peter

Peter, bilen är nu köpt! Granskade killen noggrant och det verkar vara en kanon kille, supertrevlig och seriös!

- Första uppgraderingen blir LED ljus baktill som du har på bild. Hur kommer man billigast undan och hur slipper man felkod?

/Stefan

Peter-C
2011-10-18, 21:06
Peter, bilen är nu köpt! Granskade killen noggrant och det verkar vara en kanon kille, supertrevlig och seriös!

- Första uppgraderingen blir LED ljus baktill som du har på bild. Hur kommer man billigast undan och hur slipper man felkod?

/Stefan

Grattis!

Det var snabbt agerat:-) Den hade ju inte gått så långt. Själv har jag kört 3000 mil med stor behållning.

LED ljus bak - Lyktorna de är lätta att ta av och på. Har bytt en pga lyktstolpe som var i vägen.


Film
http://www.youtube.com/watch?v=OBG8fHfXi5s

Tråd:
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?13979-Golf-6-LED-baklysen-för-bilar-före-v.45-2009

/Peter

PS Är det en manuell eller DSG? Kan själv tänka mig vilket som.

Hooloowoo
2011-10-18, 21:16
Grattis! Hoppas du blir nöjd. :D Jag är utan tvekan fortfarande lite nykär. Efter ett och ett halvt år.. :)

wibmag
2011-10-18, 21:37
Kan bara instämma i gratulationskören! En fantastisk bil, man vill inte sluta köra, fan vet hur många omvägar och extrasvängar vi har tagit under den tid vi haft bilen...:-)

Haugeman
2011-10-18, 22:27
Upp med lite bilder så man får se skönheten =)

Och grattis.

steffe_GTI
2011-10-19, 09:58
Tack Peter-C. Det där med baklycktor såg lätt ut :)

Gällande bilen så fanns det inte mycket att tänka på... bara att klippa till! Det blev en manuell, nästa får bli DSG :) . Nya SoV däck fick jag med.

Bilder kommer framöver, skall tvättas först :)

steffe_GTI
2011-10-19, 11:03
Efter en dag så stör jag mig på den sena gasresponsen. Min MKV GTI känndes nästan kvickare, trott el ej!

Peter-C
2011-10-19, 15:43
Efter en dag så stör jag mig på den sena gasresponsen. Min MKV GTI känndes nästan kvickare, trott el ej!

Manuell är väldigt trevligt så det är inget att fundera på tycker jag, dock nöjd dsg användare. Vår andra bil är manuell... Min gasrespons ändrades drastiskt efter chippning, nästa för bra. (BSR).

Peter