handdator

Visa fullständig version : Fatalt vattenpumpsras 1,8T?



Parf
2011-10-06, 22:09
När den relativt nyköpta bilen, en Passat 1,8T årsmodell 2003, nu lämnades in för kamremsbyte vid 16.000 mil cirka (förre ägaren slarvade) så visade det sig att vattenpumpen delvis var sönder och delar av pumpbladen befinner sig inne i kylsystemet någonstans. Några bitar kom ut efter spolning/tömning.

Verkstaden säger: sälj bilen bums. Motorn kommer att rasa förr eller senare p g a av att bitarna kommer att blockera kylsystemet.

Men det vill jag inte, bilen är jättefin i övrigt. Inga problem med motortemperaturen . . . än så länge.

Vad råder mig forumet att göra?

polomannen
2011-10-06, 22:21
VAD ÄR DET FÖR MUP VERKSTAD SOM SÄGER DET..??

Var inte oroligt det kommer inte att hända något.

Markus1987
2011-10-06, 22:33
Kylsystemet är ju ett slutet system med kanaler i motorn så förr eller senare får du ut dessa småbitar, bara hålla ett öga lr två på tempen så de inte går till övertemp! Men tror inte heller det är någe större fara, inte så farligt att du ska behöva sälja bilen liksom! Bara att testa å spola ur systemet då och då så borde de till slut bli rent å fritt från skitet!

Golfbjörnen
2011-10-07, 00:24
Seriöst, vad är det för verkstad du anlitar??
Jag kom hem med vattenånga under huven och en tempmätare i topp för par år sedan (1.8T) och blev bärgad till närmaste VAG/DinBil, och det var mycket riktigt vattenpumpen. Bladen är av plast i de där pumparna så är det nåt som går sönder så är det dem. Jag passade även på att ta kamremsbyte då. Blev en dyr sommar.
VW sa inte ett ljud av det där du nämner. Det verkar vansinne. Antar att de också spolade rent som på din.
Min bil går klockrent och har aldrig stigit i temp sen dess.

/Gb

Raz
2011-10-07, 10:09
Jag har råkat ut för samma sak som dig, alltså att vattenpumpen var delvis trasig när jag skulle byta den och jag tog ut dom delar jag hittade men jag hittade långt ifrån allt och den bilen körde jag vidare med i flera år utan några som helst problem. Behåll bilen! Byt verkstad!

Rs mannen
2011-10-07, 10:09
Dom små bitarna som inte kom ut när dom tömde ligger troligen i botten på kylaren. För där tar dom sig ju inte igenom. Lite svåra att få bort. Men gör heller ingen skada där dom ligger.

2stroke
2011-10-07, 11:28
När bilen, en Passat 1,8T årsmodell 2003, nu lämnades in för kamremsbyte vid 16.000 mil cirka så visade det sig att vattenpumpen delvis var sönder och delar av pumpbladen befinner sig inne i kylsystemet någonstans.
Några bitar kom ut efter spolning/tömning.

Verkstaden säger: Sälj bilen bums.
Motorn kommer att rasa förr eller senare p g a av att bitarna kommer att blockera kylsystemet.

Men det vill jag inte, bilen är jättefin i övrigt.
Inga problem med motortemperaturen...
än så länge.

Vad råder mig forumet att göra?


Att vattenpumpar med "plastimpeller" går sönder är ganska vanligt.
Det finns alternativa vattenpumpar med impeller i rostfriplåt eller med impeller i gjutgods.

Fortsätt bara att spola ur systemet ifrån alla möjliga och omöjliga håll.

Glöm ej att hälla i rätt sorts glykol sedan !! ----> "LongLife" enligt specifikation G12++ / 774G


Jag skulle inte sälja bilen !

__________________________________________________ ___________________________________



Why water pump impellers made of plastic are junk...
Many waterpump impellers are composed of a plastic called Durethan.
In the high temperature environment of a coolant system, it encounter reliability issues.
This plastic is not heat resistant enough at temperatures over 212° F (100° C).
Since engine operating temperatures function in the 190-197° F range (87-92° C),
this pushed Durethan to it's designed heat threshold.
It increases the risk of the impeller cracking or slipping on the shaft.
This is why so-called 'plastic' water pump impellers have developed a bad reputation.

- - - - - - - - - - - -

PREVENT PREMATURE WATER PUMP FAILURE !

Flushing The Cooling System :
Just draining and refilling the coolant system is not enough!
Premature water pump failure (internal bearings and seals) can occur when cutting
corners and failing to flush the entire cooling system and its related components.
It is imperative that the cooling system be thoroughly flushed
of all accumulated silt and sediment build-up, including all aftermarket cooling system additives,
or stop leak products that may have been added to the cooling system (past or present).
This would entail completely flushing the engine block, radiator, heater core, and hoses etc.

Filling The Cooling System :
Use only Audi/VW G12++ antifreeze coolant.
These bottles contain coolant that is concentrated.
You must dilute the coolant! Mix 50% coolant with 50% DISTILLED WATER.
DO NOT mix normal tap water with new coolant if at all possible.
Tap water varies in PH and mineral content and depending on these factors,
can adversely effect your new water pump and other cooling system components.

Water Pump Break-In Period :
All water pumps are inspected and air pressure tested at the factory for any leaks.
However, new water pumps do have a break in period.
It is not uncommon for a new water pump to have some seepage of coolant from the discharge
hole below the water pump pulley shortly after start up.
This is because the unique seal material in the new water pump is designed to ‘bed in’
as the impeller shaft spins.
Slight weeping or dampness from or around the discharge hole or cap is allowable for at least 100 miles
after installation and should not be attributed as a defective water pump.

Maintenance :
Mixing other brands of unauthorized antifreeze coolants with the approved G12++ antifreeze coolant
causes an adverse chemical reaction to G12++ coolant, causing the coolant to gel and clot.
This can damage the new water pump, plug the cooling system,
and weaken other plastic cooling system components (i.e. radiator, hose connections).

Parf
2011-10-07, 17:07
Ett stort tack till alla som svarat! Vad skönt att veta att det inte är några problem.

Verkstaden är en "märkesoberoende i lågbudget segmentet som utnyttjar utländsk arbetskraft", billiga, men kanske inte så kloka. Får hantera deras råd med lite mer urskiljning nästa gång.

polomannen
2011-10-07, 20:03
Bra att inte anlita dom inte nästa gång......det bord säga en hel del om dom.

Exelon
2011-10-16, 13:19
Dom små plastbitarna brukar kunna jävlas med tempen, då dom kilar fast sig i termostaten så den står lite öppen. Men det märker du när den inte kommer upp i temp.

Mini_me
2011-10-16, 16:18
Och då byter man termostat och fortsätter sen att köra lycklig i alla sina dar...

Mr dOhC
2012-08-18, 19:45
Är i tagen och byter kamrem m.m på min AGU.

Jag har snålat och köpt grejer från tyskland. "Ruville" står det på lådorna ifall nån undrar. Inte detta min fråga gäller...

Jag har fått en vattenpump med plastimpeller, som dessutom har betydligt mindre blad, ca 25-30%, jämfört med den gamla i gjutjärn.

Ska jag våga sätta dit den !?

Vad säljer VAG för pumpar nu för tiden?
Den som satt i förra gången jag bytte var i plast...

Jag har inte varken tills nu eller i framtiden tänkt att överskrida nåt bytes intervall.

Tacksam för svar!

151

Mr dOhC
2012-08-18, 19:56
Bättre bild

152

polomannen
2012-08-19, 10:32
Det är inget fara bara montera ditt det....behöver inte vara oroligt.

Mr dOhC
2012-08-19, 11:03
Ok!
Vad får dig att dra den slutsatsen, berätta gärna ;) ?
Edit : Hade ett svagt minne av att du jobbar på VAG, det stämmer...

PassatGT16v
2012-08-19, 15:43
Har börjat kolla runt för kommande kamremsbyte.

På VAG var det endast plastmodellen. Utseende vet jag inte.

Haugeman
2012-08-19, 17:09
JAg köpte min genom en lokal handlare som för autoexperten. på den verkar skovelhjulet vara gjort av mässing.

Mr dOhC
2012-08-29, 15:27
Pumpen jag hade fick varsågod att bli monterad ;) Fattar inte varför jag inte kollade tidigare, då grejerna legat hemma ett bra tag...

Jag mailade min tyska återförsäljare på en lördagkväll, fick svar efter ett par tim, kl 23, det kallar jag service :)

Han var villig att byta min pump jag hade trots att det gått flera mån sen beställningen...
Tyvärr hittade han ingen i metall, SKF och Airtex som han kunde ta hem var i plast bägge två tydligen...