handdator

Visa fullständig version : Underligt säkringsfel Polo GTI -00



mt4base
2011-10-05, 23:47
Idag löste säkring nr 26 ut i vår Polo Gti, det är lite opraktiskt då den försörjer ACC:n och elhissarna. Det är en minisäkring på 7.5amp. När jag satte i en ny smällde den direkt. Är det någon komponent i elhissarna eller acc:n som är känd för att ge sig och ge sådant kortslutningssymptom?

Tacksam för input.

Lasse62
2011-10-06, 13:42
En hissmotor eller ställmotor som fastnat och gör att kretsen överbelastas, koppla ur alla förbrukare och koppla in en i taget till säkringen går

mt4base
2011-10-06, 13:47
Bra tips, funderar lite, när detta hände användes ingen elhiss, är det nått i acc:n som gått hädan då måntro? Vad finns det för motorer eller annat som är kopplat till det som kan påverka säkringen negativt? Var och hur sitter de till isf? Måste man riva hela instrumentbrädan för att komma åt detta?

Lasse62
2011-10-06, 13:50
Kontrollpanelen eller en ställmotor till spjällen t.ex

Annars är ju elhissarna en inte helt ovanlig felkälla, har du ett elschema tillgängligt?

mt4base
2011-10-06, 17:11
Jag vet att elhissarna är en svår punkt på dessa bilar men de användes ju inte när problemet kom upp så jag misstänker (tyvärr) att det är Acc:n som krånglar.

Har tyvärr inget elschema.

mt4base
2011-10-29, 13:26
Haft inne bilen på 3 olika verkstäder nu, ingen klarar att fixa det verkar det. Har beställt tid på VAG och ska lämna den hos dem nästa vecka. Hoppas de kan finna felet. Dock borde det bli mer att gå på nu eftersom bilens ljusvarnare tjuter som en galning när nyckeln är ur och dörren öppen, även om inget är påkopplat. Vindrutetorkare och annat går åxå på helt oprovocerat. Märkligt. Finns det något styrdorn för dessa funktioner?
Dvs Acc, elhissar, elspeglar, torkare, ljus, stereo mm? Alla dessa saker lever nämligen ett eget liv nu. Bilen går dock att köra som vanligt och i övrigt inga körmässiga problem (ännu). Nån som har nån ide? Mekanikern på VAG jag talade med hade iaf ingen klocka som ringde att han sett nån liknande på en polo tidigare.

polomannen
2011-10-29, 21:11
För mej låter det som både fel på starttändkontakten och fel på kablaget till el-hissarna.

mt4base
2011-10-29, 21:53
Kan det blivit ett fel först (t ex elhiss) som sen triggat fram ytterligare fel pga överhettning/överslag i kablage för jag tycker det är våldsamt med två sådana fel samtidigt, fast det är det kanske inte. Vad vet jag. Tack för din synpunkt iaf. Jag ska vidarebefodra det när jag lämnar in bilen imorrn.

mt4base
2011-11-02, 13:35
Hej, vet inte om nån är intresserad man själv tycker jag det är intressant att höra lösningen på ev problem. I detta fallet var det en tryckvakt på acc kompressorn som hade blåsts ur. Därmed tömdes även ac:n på gas. Tryckvakten kortslöt och därmed gick säkringen. Sen ungefär samtidigt fick vi ju problem med att ljus och annat tändes som det ville, även med nyckel ur. Det var en kabelhärva i passagerardörren som skavts av och låg och gav ström till saker som inte alls behövde ström, därav det problemet.
Jag har överlag varit ganska sträv mot VAG som företeelse men det var faktiskt de som hjälpte oss att få ordning på bilen. Dessutom på ett mycket bra sätt. Dock kan jag väl invända mot att ta 1500:-/tim men sånt är livet. Jag har haft inne bilen på 3 olika ställen för felsökning innan den hamnade på VAG och ingen av dem hade en susning om vad som var fel. Denna mekaniker på VAG var helt superduktig och serviceminded på ett sätt jag nog aldrig mött på en bilverkstad någonsin. Det gjorde att även om det var rejält sura pengar att lägga upp så tyckte en liten cell längst inne i mig ändå att det var värt det. Bra jobbat, verkligen kompetent utfört.

Så nu rullar den lille Räcern igen.

Junfors
2011-11-02, 14:48
Gött det löser sig med duktiga mekaniker även om det kostar, var det i Alingsås?

mt4base
2011-11-02, 19:04
Per: Ja, det var på Börjessons bil i Alingsås.