handdator

Visa fullständig version : Bygga 1,6 liters 20v sugmotor?



kim_gulle
2011-10-04, 18:19
Har samlat på mig lite gamla motorgrejer från jobbet från bilar som gjort motorbyten etc. Har då en 20v AGU topp som fått krökta ventiler pga kamremsbrott liggandes som jag tänkt plocka ur ventilerna ur och plocka en uppsättning hela ventiler från en AWT topp som bytts ut pga utslitna kammar. Har också nyligen kommit över ett 1,6 liters aluminiumblock från en skoda som skulle göra ett motorbyte pga att kolvringarna av nån anledning lossnat och dragits med i cylinderloppet och skadat cylinderväggarna.

Så då tänkte jag kanske att man kunde bygga ihop en 1,6 liters 20 ventilare med individuella spjällhus, kammar, högkompskolvar och grejer eftersom 20v toppen i princip bara är att skruva dit på 1,6 liters blocket då det är samma bultmönster etc på blocket som toppen.

Spjälvklart så ska ju blocket borras upp så att loppen blir som nya, men någon volymökning ska det inte bli då jag vill hålla mig på 1,6 liter.

Här är en länk till en rallycross polo som har en 1,6 liters 20v motor: http://www.rally24.com/recce-cars-for-sale/recce-car-3864.html

Borde inte det blocket vara ett sånt 1,6 SR block som jag kommit över?
Tror ni att det skulle gå eller är det skillnad på avståndet mellan kamremsdreven så det inte finns nån kamrem som passar eller liknande problem som förhindrar min planer? Högkompskolvar och sånt lär ju inte bli så svåra att få tag i eftersom att det är samma cylinder diameter på det här blocket som vanliga 1.8T motorerna. Och DLI Teknik säljer ju högkompskolvar till dem.

magoo
2011-10-04, 19:32
Nu kan jag inte VAGs mindre alu block man jag antar att det är som de större och de har en speciell ytbehandling i loppet liknande nicasil så om du borrar blocket så lär du få göra nått åt detta alt sätta i foder, större borr i sig är inget fel snarare tvärt om det är när du ökar slaget som man ändrar karaktären ordentligt på motorn (HD). Den andra grejjen är avgasventilerna i 5v topparna funkar dåligt med höga varvtal och höga inspänningstryck dom gillar att tappa ventiltallriken. Dvs kasta orginal avgasventiler och satsa på typ ferrera eller liknande ventiler.

kim_gulle
2011-10-04, 21:17
Nu kan jag inte VAGs mindre alu block man jag antar att det är som de större och de har en speciell ytbehandling i loppet liknande nicasil så om du borrar blocket så lär du få göra nått åt detta alt sätta i foder, större borr i sig är inget fel snarare tvärt om det är när du ökar slaget som man ändrar karaktären ordentligt på motorn (HD). Den andra grejjen är avgasventilerna i 5v topparna funkar dåligt med höga varvtal och höga inspänningstryck dom gillar att tappa ventiltallriken. Dvs kasta orginal avgasventiler och satsa på typ ferrera eller liknande ventiler.

Jasså? Hade ingen aning om att dem kunde gå sönder på det sättet. Ska kolla upp det där med fodret. Undrar vad en nicasil behandling kostar...

Nån som vet vad det är för längd på stakarna i ett sånt här 1,6 liters block förresten? Kort slag och långa stakar är ju mumma.