handdator

Visa fullständig version : c-lås golf III



Exelon
2011-10-04, 17:36
Tänkte fixa c-låset på min golf 3 variant från 98, har felsökt lite även läst trådar är inne.
Men har ett problem. När jag mäter den gröna kabeln och bruna, vilket ska vara den som kommer från låset förardörren så när nyckeln vrids så får jag 12v i ca 1-3 sek sen inget igen. Är det riktigt? Tänkte först att den bara ger impulser till pumpen att starta? För pumpen startar inte iaf. Tänkte prova om man skulle koppla ström direkt till pumpen vilket stift är det då man ska använda? Tänkte mest kolla så man inte köper en ny pump i onödan om det visar sig att det inte är pumpen som spökar.

//Mattias

TheDeadDorkster
2011-10-04, 17:40
Är pumpen död så är den mest troligt defekt. Testa byta ut den. Det tar bara några minuter att byta.

Exelon
2011-10-04, 19:02
Det är på kontakt till pumpen jag mäter ifrån, visst kan det vara pumpen.
Men bil har det varit inbrott i förut (någon av dom förra ägarna). Eftersom dom som har haft bilen inte brytt sig om att fixa till dörren så har det kommit in snö/vatten/fukt/salt osv i dörren. Då har jag rivit ur hela dörrsidan plus lås/handtag för att fixa till runt handtag/lås som blivit förstört. Sen kom jag på att det kanske är därför som inte c-låset fungerar så jag ville först mäta så brytaren i låskolven fungera innan jag byter pumpen (kom på det efter jag monterat ihop allt). Andra dörren har VV hjälpt till med att förstöra så där går inte nyckeln i låset så kan inte prova därifrån.

Exelon
2011-10-20, 12:28
Fick tag i en fungerande pump, men fick nog fram felet som gjorde att pumpen gav upp. Den klara av att öpnna alla sidodörrar (bakluckan vet jag inte för den kan jag inte låsa med nyckeln) Men när du sen ska stänga med c-låset så stänger den bara förardörren tack vare nyckeln och tanklocket, sen fortsätter den pumpa tills jag tar ur kontakten ur pumpen. Så nu undrar jag vart sitter skarvarna till luftrören? Tänkte ifall man kan koppla ur bak och framdörrarna för att leta läckage på rören. Skarven till bakluckan vet jag sitter precis nedanför pumpen men vart sitter dom andra?

TheDeadDorkster
2011-10-20, 18:23
En av skarvarna minns jag i alla fall sitter under bagagerumsmattan precis emot baksätet. Det var ett T-stycke. Sen borde det väl sitta en skarv var vid varje B-stolpe.

Särkelä
2011-10-21, 20:11
skarvarna hittar du om du öppnar dörrarna o vrider ut kontaktstycket där kablarna går från A- stolpen till dörren.. händer att dom hoppar ur där.. limma o tryck i hop dom igen så funkar det fint sen

Exelon
2011-12-04, 22:42
Har felsökt efter läckage så jag ger upp för dagen, har följt ledningarna och inte hittat någon direkt läcka hör att det pyser från höger bakdörr så jag skarvade förbi det T-korset men fungerar inte för de. Den låser/öppnar tanklock och bakluckan direkt. Provade att plugga vid B stolpen men pumpen stannar inte för det. Får fram luft till båda framdörrarna, men det fungerar bara om jag låser höger dörren manuellt och öppnar från den vänstra då kan den öppna. Har en T-Kors som jag inte hittar det är det till vänster bakdörr vart kommer den ifrån? Har hittat korset till bakluckan,tanklocket,höger Bstolpen sen är det väl ett vid höger Astolpe som går till förardörren och passagerardörren? Finns det även ett kors vid vänster A stolpe till vänster bak? Kollat i dörrskarven på framdörrarna där är det ok men får inte ur dom bakre dom rör sig max 1cm sen går det inte att gänga ur dom mer.