handdator

Visa fullständig version : Problem med kylarfläkt



ponas83
2011-10-04, 17:18
Jag har länge haft nåt litet läckage i kylarsystemet på en Golf 3 -98 men inte orkat lokalisera var. Jag måste fylla på kanske 1 dl varannan månad, max. Det blir inget skum i oljan eller vitrök i avgaserna, så det är förmodligen nån slang som smygläcker.
Idag började tempvarnaren blinka och efter en stund gick mätaren i taket. Efter att motorn svalnat efter kokningen fyllde jag ny kylarvätska och har sedan kört ytterligare ca 10 mil idag utan problem. När jag senare gick förbi bilen hörde jag att kylarfläkten stod och gick, trots att motorn inte var varm. Enda sättet att döda den är att koppla ur batteriet.

Någon som vet vad detta kan bero på? Tacksam för snabba svar!

VWGolIV
2011-10-04, 17:25
Jag hade nog börjat med o kolla var den läcker och åtgärdat det.

Det kan vara en slang, vattenpumpen kan läcka eller nåt annat.

Varför fläckten gick vet jag inte, kanske nån givare som hängt sig eller nåt.

polomannen
2011-10-04, 22:16
Kan vara termokontakten i kylarn.

ponas83
2011-10-05, 07:42
Tack för snabba svar!
Var sitter den termokontakten? Kan den bränna ihop om det blir för varmt runt den eller vad kan vara felet? Kan man mäta upp den på nå vis?

Tack på förhand!

mrpete
2011-10-05, 08:55
Den sitter nere i hörnet på kylaren, på motsatt sida till slanganslutningarna.

Det du kan göra för att se om det funkar är att se om fläkten går om du sätter ihop kablarna, om fläkten inte går då sitter problemet nån annanstans, om den går så är termokontakten kass.

ponas83
2011-10-06, 08:19
Ok, tackar. Hur menar du med att sätta ihop kablarna? Fläkten går nu konstant. Har inte provat än att koppla isär kablarna, men du menar om jag kopplar ur termokontakten, ska fläkten gå då eller inte?

ponas83
2011-10-06, 21:23
Kopplade isär vad jag tror är termokontakten. Där i var det som lite fuktigt av förmodligen kylarvätska och ett bleck hade börjat ärga lite. Om kontakten är paj, trycks kylarvätska igenom den och det är delen på kylaren som måste bytas?

polomannen
2011-10-06, 22:23
byt ut skiten.