handdator

Visa fullständig version : Färdbroms á la Svamp-Bob, Golf MKII



berlands
2011-10-03, 20:05
Bromspedalen känns mysko på min Golf CL-85.
När man trampar på den så kan man trampa den rätt långt ner om man tar i rejält.
Om motorn är på så att man har servoverkan så kan man nästan trampa den ända ner i durken.
Men man får iofs ta i lite. Känner dock inte riktigt igen att man ska kunna trampa den så långt ner.
Bromssystemet är nyrenoverat.
Det som är bytt är:
Samtliga bromsrör och slangar runt om.
Hjulcylindrar bak
Bromsskivor + bromstrummor + belägg + backar + tillhörande monteringsdetaljer.

Bytt till begagnade delar är:
Bromsok + servo + huvudbromscylinder.
Till saken hör att servot är av den större typen, det satt ett lite mindre på bilen tidigare.

Har luftat runt om 3 ggr, men samma resultat. Iofs luftat med sådant verktyg som trycksätter behållaren, ska prova att lufta på det gamla hederliga sättet också.
Det verkar inte vara någon läcka, för nivån sjunker inte. Och jag ser ingen olja som droppat på golvet heller.

Men vad kan det annars vara?
-Fortfarande pyttelite luft kvar?
-Huvudbromscylindern som är kass? (hur kollar man denna?)
-Något mekaniskt, typ att backarna bak inte passar riktigt och ger med sig?
-Nånting som blivit knas p.g.a. att jag satt stora servot + tillhörande huvudbromscylinder?
-Grejorna inte riktigt justerat in sig än eftersom jag inte kört så mycket med bilen? (inte besiktigad ännu, så jag kan bara köra lite lokalt i gatan här)

Några tips?

/Berlands

VWGolIV
2011-10-03, 20:11
Jag hade luftat på det gamla sättet.

När jag luftar så har jag en polare med mig.
Då ber jag denne trycka på pedalen tills den blir stum och har bra tryck, sen öppnar jag snabbt nipplen och stänger igen.
Sen pumpa om och samma procedur.

T-mek
2011-10-04, 06:43
-Något mekaniskt, typ att backarna bak inte passar riktigt och ger med sig?
-Grejorna inte riktigt justerat in sig än eftersom jag inte kört så mycket med bilen?

Där har du nog boven i dramat. Finns en stor chans att det rättar till sig när grejorna slitit in sig. Om du drar åt handbromsen först och trampar på bromsen sen, blir det bättre då?

berlands
2011-10-04, 07:13
Där har du nog boven i dramat. Finns en stor chans att det rättar till sig när grejorna slitit in sig. Om du drar åt handbromsen först och trampar på bromsen sen, blir det bättre då?

Ja, lite bättre blir det, så som det brukar.
Men det är inte speciellt stor skillnad. Man kan fortfarande få ner pedalen ända i golvet om man trycker rejält.
Har aldrig riktigt upplevt det så.
Bromsen brukar ju kunna ta rätt långt ner ibland om handbromsen inte är justerad ordentligt, men den brukar ju ändå kännas stum när den väl börjar ta sen.

Måste vara luft kvar i systemet, ska prova att lufta på det gamla viset.
Besiktningsgubben får väl tuppjucket om bromsen är på det här viset när jag kommer in med bilen till dem...

/Berlands