handdator

Visa fullständig version : Sekundär luftpump, var sitter den ?



rolex
2011-10-02, 20:13
Hej,

Har lite småstrul just nu med bilen, bytte precis dumpen N249 och det gick i alla fall bra, felkoden gick från statisk till periodisk och gick sedan att radera.
Men nu har jag ett vinande ljud när motorn är kall, följer varvtalet och slutar när motorn börjar bli varm. Har fått höra att der kan vara luftpumpen till avgasreningen, har hört att vissa 1.8T har haft strul med denna men kan inte hitta något på nätet som rör min 1,4 TSI.
Har jag överhuvudtaget en sådan och i så fall var sitter den och hur ser den ut ? Har någon råkat ut för detta och kan ni i så fall lämna några tipps om vad jag skall göra. Kanse bara att byta eller finns det någom "fix" för attt få den tyst, om det nu är luftpumpen vill säga.

Cullberg
2011-10-02, 20:36
Hej, vad är det för årsmodell? Jag bytte på min 1.8t och då satt den framför motorn under insuget typ! Jag bytte min, kostade en bra slant dock.

a128
2011-10-02, 20:46
Denna modell ska inte ha en sådan nämda pump om man kollar i detta självstudieblad:
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_359.pdf

man kunde kanske plocka bort generatoremmen och provköra utan den för att om detta oljud upphör
men ingen längre sträcka eftersom vattenpumpen står still och ingen laddning sker

rolex
2011-10-02, 21:50
Denna modell ska inte ha en sådan nämda pump om man kollar i detta självstudieblad:
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_359.pdf

man kunde kanske plocka bort generatoremmen och provköra utan den för att om detta oljud upphör
men ingen längre sträcka eftersom vattenpumpen står still och ingen laddning sker

Har själv kikat på den där självstudiesidan och det var därför jag blev osäker om jag har den pumpen. Skumt att ljudet alltid kommer vid kall motor och försvinner efter ungefär lika lång tid hela tiden. Ljudet är mera ett fint vinande än remgnissel så jag blir inte klok på det.
Visst är volkspage.net en bra sida, rekomenderar alla som inte kikat där att göra det, mycket bra info finns där.

rolex
2011-10-05, 20:48
Har själv kikat på den där självstudiesidan och det var därför jag blev osäker om jag har den pumpen. Skumt att ljudet alltid kommer vid kall motor och försvinner efter ungefär lika lång tid hela tiden. Ljudet är mera ett fint vinande än remgnissel så jag blir inte klok på det.
Visst är volkspage.net en bra sida, rekomenderar alla som inte kikat där att göra det, mycket bra info finns där.

Har kikat på en multfuel 1.6 och där ser man utan problem sekundär luftpumpen i framkant på motorn. Blir fortfarande inte klok på om TSI motorerna har den pumpen, samtidigt trodde jag att alla har det för avgasreningens skull.
Är det någon mer som har en ide eller kanske vet, annars är väll det bara att åka till en verkstad och höra lite. känns dock lite bättre om man vet vad man pratar om i det fallet.