handdator

Visa fullständig version : Trimma Pg



R.Grönberg
2011-10-02, 09:59
Då det sket sig med min låda jag köpte på ebay så har jag tröttnat totalt på vr konvertering. Nu trimmar jag org maskinen lite ist.

vart ska man börja? En lite portad topp vore ju fint, ngn kam runt 267 grader eller vad är det vassaste man får i med hydrauliska tryckare? är det lönt sätta i andra ventilfjädrar med kanske?

Extractor grenrör är ju lite projekt till en syncro, men får väl köpa till en vanlig och försöka bygga om, borde ju funka.

G-ladern ska få sig en omgång i vinter om jag inte springer på ngt annat kul.

Nått mer man kan göra för få lite mer fart? Btr? andra spridare eller räcker org till?

mrpete
2011-10-02, 10:12
Portning och vassare kam är ju det första du gör ja. Jag själv har 288 graders kamaxel med hydrauliska lyftare. Överlag är det flödet du behöver öka igenom hela motorn. portning, luftfilter, avgas.

Till G60 finns ju denna på ebay med assymetrisk duration:
http://www.ebay.co.uk/itm/Asym-Nockenwelle-Schrick-268-276-Golf-1-G60-/310347315791?pt=DE_Autoteile&hash=item4842243a4f

Ventilfjädrar, om du ska varva motorn över 7-8000 (8000rpm är ändå max för hydrauliska lyftare). Men risken för ventilflyt minskar och responsen blir bättre, risken för ökat slitage ökar visserligen också. Men jag skulle säga att det inte är lönt med hårdare fjädrar om du inte går över till mekaniska tryckare (vilket i sig är ett stort kostsamt jobb om du inte har en annan komplett topp med mekaniska).

Det du istället kan göra är att schimsa under den undre ventiltallriken, då får du ett högre inspänningstryck, men se till att ha tillräckligt spel vid maxlyft.

G-ladern är ju aldrig fel att renovera, speciellt om du ska byta till en mindre remskiva för ökat laddtryck. RS-portning är väl det bästa, eller byt till annan.

Vet inte vad spridarna flödar original, men en storlek större är nog aldrig fel. Btr finns ställbara som ser ut som original, alternativt typ malpassi ställbara med tryckmätare.

Finns ju som sagt hur mkt som helst att göra, men ju mer man gör desto mer flis får man hosta upp.. Höjer du effekten behöver du även se över koppling och övriga drivlinan.

Mvh /// Peter

R.Grönberg
2011-10-02, 15:50
Japp precis men då är jag i rätt ändå nu då iaf:) vad är det för skillnad med assymetrisk duration? kikat på den på ebay med ,bra pris. Men då skiter jag i ventilfjädrar, vill inte varva mkt mer än org kanske 500 varv till för inte spränga g-ladern i 1000 bitar...
Byta till större ventiler och så är inte lönt heller lr?


Avgassystem är ju ett supersprint så det får sitta kvar, litet extractor med då så bara.. kanske en racekatt med isf

Som sagt isf renoveras g-ladern och får en rs2 portning samtidigt.
Jo precis och plocka överdrivet mkt effekt är jag inte ute efter, helt fel koncept isf:)
Aa sett dom btr man sätter i org verkar smidigt, och sedan en tryckklocka med så man har lite koll på att. Och ha ngn att mappa in att ordentligt så ska det ju flytta lite på sig iaf.

mrpete
2011-10-02, 19:10
Jag vet ärligt talat inte om man behöver assymetrisk kam till kompressor... Anledningen till att man har det till turbo är ju för att ge bättre flöde till turbon som då lättare spoolar och ger bättre laddtryck.. Men en kompressor styrs ju inte av avgasflödet..

Större ventiler är en mkt bra investering, men i samband med portning tycker jag i så fall. Fast det kostar ju en del.. tror de ligger på ca 200:- st med överdimensionsventiler. Sen måste ventilsätena mirafräsas (upp till 1mm har jag för mig går utan att behöva byta säten).

Supersprint ska väl duga alldeles utmärkt, är det en eller två dämpare? du kan ju ta bort en för att öka flödet om du känner för det.. racekat är en väl värd investering och finns ju numera till helt ok pris.

bränsletrycksmätare är ju aldrig fel, så att vet att pumpen orkar leverera. Mappning vet jag inte... blir väl chippning kanske.. läst nåt om att en som kallar sig snook här är bra på digifant och mappning av det.

R.Grönberg
2011-10-02, 22:44
Okey, ngn annan som vet om det är bättre med en assymetrisk kam eller går lika bra med vanlig?

okey okey Ja tro det är 2 ljuddämpare där, kanske ska ta bort den främre när jag ändå får bygga om vid kattarna i vinter då:)

Jo hört om han förut, även varit lite i kontakt med han detta året dock dog det ut, får ta det till nästa säsong ist:)

R.Grönberg
2011-10-02, 23:02
skulle en kam med denna spec funka?
- Gradzahl = 288°
- Spreizung = 110°
- Ventilhub = 11,7mm
- Hub in OT = 2,9mm
- Profil symetrisch

mrpete
2011-10-02, 23:16
Det är den kamaxeln jag precis skruvat i min nya 2l motor, icke överladdning. En mkt fin schrick :) Men någon annan får svara på om den är lämplig för överladdning/kompressor.


skulle en kam med denna spec funka?
- Gradzahl = 288°
- Spreizung = 110°
- Ventilhub = 11,7mm
- Hub in OT = 2,9mm
- Profil symetrisch

R.Grönberg
2011-10-02, 23:20
Japp får kika upp det! Hur passade den i toppen? mkt moddning? Blir ju lite roligare med lite mer grader och lyft:)hehe

mrpete
2011-10-03, 09:51
Behövdes inte så mkt moddning, men det var tur jag fräste ner kanterna vid lyftarna. Annars hade nockarna gått emot toppen :D


Japp får kika upp det! Hur passade den i toppen? mkt moddning? Blir ju lite roligare med lite mer grader och lyft:)hehe

David L
2011-10-03, 10:17
skulle en kam med denna spec funka?
- Gradzahl = 288°
- Spreizung = 110°
- Ventilhub = 11,7mm
- Hub in OT = 2,9mm
- Profil symetrisch

Inte speciellt lämplig till kompressormotor. Massor med lyft vid ÖDP gör att du blåser luften rakt igenom vid overlapet. Du kommer få dålig tomgång/lågvarvsregister och knasiga avgasvärden som följd. Även maxlyftet kräver annan ventilmekanism.

Tittar man på Catcams sortiment rekommenderas art.nr 7650252 som gatkam då den är assymetrisk 266/275° och med lite overlap och lågt lyft vid ÖDP. Sedan finns även art.nr 7650219 som är lite vassare med 278/278° men fortfarande acceptabelt overlap och lyft vid ÖDP. Både varianterna går att köra med standard ventilmekanism. Dom flesta väljer 7650219 till vässade kompressormotorer. Lite sämre tomgång men klart bättre och längre register än standard.

mrpete
2011-10-03, 18:20
Det har du väldigt rätt i David. Men finns det någon fördel med att ha assymetrisk duration vid kompressormatning? Är det för att ge mindre överlapp?

MiWi
2011-10-03, 19:48
Ligger delar till salu såg jag på Golf-forumet som kanske är något för dig?

http://vwgolf.se/viewtopic.php?t=27971

mrpete
2011-10-03, 20:49
Haha, precis den länken hade jag tänkt lägga in nu :P


Ligger delar till salu såg jag på Golf-forumet som kanske är något för dig?

http://vwgolf.se/viewtopic.php?t=27971

MiWi
2011-10-04, 02:15
Haha, precis den länken hade jag tänkt lägga in nu :P

Got ya! ;)

onk
2011-10-04, 16:28
Astors gt gick jue som ett troll när orgspisen var i, så varför inte rådfråga smeden du har hemma? :)