handdator

Visa fullständig version : Byte av tankband Golf MK II



fjelltrone
2011-10-01, 16:45
Jag skulle behöva byta tankband på min bil, de är på väg att rosta sönder. Några tips på hur jag enklast byter? Har börjat lossa dem och satt en domkraft under tanken så att den inte trillar ner, men är det bäst att plocka bort hela tanken först eller ska man byta alla band med tanken monterad? De främre bultarna är lite knepiga att komma åt, de sitter ju under bakaxeln. Vart kan man hitta tankband? Biltema? VAG?

Tacksam för svar...Tack tack!

Golfbjörnen
2011-10-01, 22:09
Mekonomen/Meca har.
Mina ser ut som h-vete också. Ska byta närsomhelst.
Kan man inte byta ett i taget? Låta tanken sitta i de som är kvar medans man byter ett, sen byta nästa etc?

/Gb.

fjelltrone
2011-10-01, 23:39
Ok, hörde att man kunde köra med ett spikband under tanken, men det är kanske bäst att satsa på orginal tankband. Åker tanken ner annars om alla är lösa? Dvs den sitter inte fast på annat sätt?

Haugeman
2011-10-01, 23:54
tar du bort banden är tanken lös har jag för mig, sitter väl bara fast uppe i påfyllningen annars om ens det .

fjelltrone
2011-10-02, 08:55
Ok tack för info...

Sweeper
2011-10-02, 11:08
tar du bort banden är tanken lös har jag för mig, sitter väl bara fast uppe i påfyllningen annars om ens det .

På golf 2 är den inte lös (skruvar vid påfyllningen), på golf 3 är den lös.

Mekonomen har nog inte tankband kvar. VAG skulle ha ca 170:-/band eller vad det var.

fjelltrone
2011-10-02, 17:12
Var inne och beställde på mekonomen idag, de hade tydligen i lager:).

Sweeper
2011-10-03, 21:08
Jaha, nice :D

fjelltrone
2011-10-07, 16:23
Fixat! Kostade 371:- på Mekonomen. Lätt att byta, byt 1 band i taget. Börja med de som sitter i samma fäste. Jag tog en domkraft till hjälp och höll upp tanken lite för att vara på säkra sidan. Tankbanden sitter med 3 skruvar under bakaxel, sam med två skruvar bakom kofångaren bak. Så nu finns denna info för framtida bruk...

Golfbjörnen
2011-10-07, 22:57
Fixat! Kostade 371:- på Mekonomen. Lätt att byta, byt 1 band i taget. Börja med de som sitter i samma fäste. Jag tog en domkraft till hjälp och höll upp tanken lite för att vara på säkra sidan. Tankbanden sitter med 3 skruvar under bakaxel, sam med två skruvar bakom kofångaren bak. Så nu finns denna info för framtida bruk...

Tackar för detta!
Då är det jag som åker till Meko imorrn då.

/Gb