handdator

Visa fullständig version : Inför köpet av R36



canterbury
2011-09-29, 19:44
Står nu i besked att köpa mig en familjeräcer av kalibern R36 variant och återigen bli med vw. Kunde inte svika märket, även fast andra tyska bilar lockade. Mitt hjärta e hos VW.

Dock så e bilen en bit iväg men verkar vara i bra skick. Svart gått ca 5700 mil. Begärde att få motormännen test men de blev att bilprovningen fixa det istället, sk bildiagnos. Allting verka normalt. Bilen lämnas också fullservad (haldex plus dsg oljeservicen, dock utfördes inte denna av VW som jag förstått).

De som bildiagnosen lämnade var "bra att veta"
Nån liten repa på fälg
Plastkåpa under bil höger sida fram skadad samt bit saknas delvis (eller bit saknas)
Innerskärm vänster och höger fram skadade?


Nå vad säger ni, skicket i övrigt verkar bra. Men dessa skador är de vanliga på passaterna eller vad kan det vara som orsakat dem? Dyrt o fixa, nödvändigt att fixa?

Edit: Hur utförligt bedömmer ni bilprovningengs bildiagnoser?

canterbury
2011-09-29, 20:57
ingen som äger en passat 3c 2008-> framåt som kan säga om underedes plasten e viktig eller liknande? Har ingen aning, för om jag jämför med gtin så kan jag inte komma på mer än att jag såg den i hjulhusen, o de borde väl va ett skydd för sprättandes stenar?

kim_gulle
2011-09-29, 22:06
ingen som äger en passat 3c 2008-> framåt som kan säga om underedes plasten e viktig eller liknande? Har ingen aning, för om jag jämför med gtin så kan jag inte komma på mer än att jag såg den i hjulhusen, o de borde väl va ett skydd för sprättandes stenar?

Jobbar med dessa bilar dagligen och kan säga att underredsplasterna borde du inte vara utan någon längre stund då de fyller samma funktion som den tjocka underredsmassan som satt på bilar "förr i tiden".

Under bilen så sitter det ett stort plastskydd längs hela underredet på vardera sida. Längst fram på dessa så är det fäst en extra plastbit sam ett plastlock som är upptryckt i ett hål i karossen. Dessa ersätter vi med jämna mellanrum för att dem spricker etc för att folk kör på massa skit. Skulle man vilja så går det förhållandevis fort att byta hela den längsgående plasten på en sida. Tar typ en halvtimme kanske. De främre mindre plastbitarna, som förmoderligen är nån av dem som är trasiga på den bil du vill handla, skruvas bara dit med 2 skruvar och täcklocket trycker man bara dit. Om du är orolig för trasig underredsplast så kan jag säga direkt att det är både skitsimpelt och ganska billigt att byta dem om det behövs. Du själv kan lätt göra det med pallbockar. :)

canterbury
2011-09-29, 22:50
Ofasen, ja det borde jag fixa. Var nog det jag ville höra, att det är "ganska" vanligt att de går sönder. Bör jag fixa innan vintern kommer med andra ord. O det känns som om det skulle varit så att han hoppat me bilen rätt ned på nåt o så vis pajat underredet så borde ju bilprovningen sett det....

kim_gulle
2011-09-30, 06:28
Har lär förmoderligen ha kört ner för nån trottoarkant eller liknande och knäckt plasten.

Edit:
Är på jobbet nu och var i färd med att byta underredsplasten på en 3C. Passade på att ta pris på delarna:

Hjulhus: 3C0805977 325:-
Underredsplast: 3C0825201D 380:-
Främre underredsskydd: 3C0825271B 46:-
Skyddsplugg: 3C0825961 14:-

Sen är det inte ens en timmes arbete uppsatt för att byta grejerna. Så¨om du ändå ska köpa en så dyr bil så är ju priset för att byta dessa en fis i rymden i jämförelse. :)

canterbury
2011-09-30, 13:52
Ok sjysst. Nä de e ju en piss i havet. Nu längtar man. Torsdag e de dax!

kim_gulle
2011-09-30, 17:33
Ok sjysst. Nä de e ju en piss i havet. Nu längtar man. Torsdag e de dax!

Lycka till! Se till att kolla så att seviceboken är full och att kamkedjan är bytt om den gått så pass långt. :)
Efter köpet så kan du med fördel få den omkodad till 1500 mils serviceintervall för longlife oljan som används på 3000 mils intervallerna är ett skämt när det kommer till att smörja kedjor..

canterbury
2011-09-30, 22:58
va tusan e de för klen kedja om bilen bara pallar knappt 6000 mil? Gtin hade ju rembyte runt 10000 o det bör väl vara kedja på sexan i r36an=? :)

itouch
2011-10-01, 00:50
va tusan e de för klen kedja om bilen bara pallar knappt 6000 mil? Gtin hade ju rembyte runt 10000 o det bör väl vara kedja på sexan i r36an=? :)

Helt rätt, kamkedjorna på r32/r36 motorerna går långt utan att du behöver oroa dig. Brukar inte se problem under 15.000 mil på kedja och spännare. Vet inte vad kim syftar på här, kanske såg fel på dina miltal för vid 6000mil ska du inte röra någon kedja.

kim_gulle
2011-10-01, 09:43
Har ingen aning om hur långt bilen gått. Men av alla VR motorer att döma som kommer in på jobbet med för långa kedjor för att dem kört på longlifeolja med 3000 mils service så tyckte jag att det kanske kunde vara en bra idé att köra 1500 mils service istället. :)

Det jag menade var att han skulle kolla så att kamkedjan var bytt om bilen hade gått så långt att den måste bytas enligt serviceboken. Altså kring 15000 mil.

canterbury
2011-10-01, 13:08
Har ingen aning om hur långt bilen gått. Men av alla VR motorer att döma som kommer in på jobbet med för långa kedjor för att dem kört på longlifeolja med 3000 mils service så tyckte jag att det kanske kunde vara en bra idé att köra 1500 mils service istället. :)

Det jag menade var att han skulle kolla så att kamkedjan var bytt om bilen hade gått så långt att den måste bytas enligt serviceboken. Altså kring 15000 mil.

5800 mil har den gått så det borde vara chill :) kan man på nåt sätt kolla så dsg oljan o haldexen e bytt även om de e bilfirma o kvitto finns. Bara för o dubbelkolla?

kim_gulle
2011-10-01, 19:19
5800 mil har den gått så det borde vara chill :) kan man på nåt sätt kolla så dsg oljan o haldexen e bytt även om de e bilfirma o kvitto finns. Bara för o dubbelkolla?

Njae. Det är ju serviceboken man får kolla i. Vad som är ikryssat när service har gjorts. Minns inte intervallen för haldex oljan men DSG intervallen är ju 6000 mil så den borde väl ha gjorts på den senaste servicen i så fall som borde varit gjord för inte så länge sen. En annan grej du kan uppmärksamma när du provkör bilen är att kolla hur växellådan växlar. T.ex när du står i Drive läget och släpper bromsen så ska inte bilen först dra lite grann och sen rycka till för att sen börja dra igen som vanligt för då kan kopplingen vara kass och behöva bytas. Detta kan även kännas om man kör ganska sakta och trycker på och känner att bilen rycker när den kopplar. I vissa fall kan detta avhjälpas genom att uppdatera mjukvaran i Mekatroniken också. Men oftast så behövs dubbelkopplingen bytas.

Golfbjörnen
2011-10-01, 22:06
Jag har en 07'a V6 DSG 4Motion, de bytte Haldex och DSG-olja samtidigt. Vid ca 6000 mil, ja.
Fick även kamkedja bytt vid ung samma miltal för man misstänkte det var kedjesträckning på min då den kom in för ett jädra mystiskt misständningsfel, som sedemera visade sig vara lambda.

/Gb.

canterbury
2011-10-01, 23:06
Njae. Det är ju serviceboken man får kolla i. Vad som är ikryssat när service har gjorts. Minns inte intervallen för haldex oljan men DSG intervallen är ju 6000 mil så den borde väl ha gjorts på den senaste servicen i så fall som borde varit gjord för inte så länge sen. En annan grej du kan uppmärksamma när du provkör bilen är att kolla hur växellådan växlar. T.ex när du står i Drive läget och släpper bromsen så ska inte bilen först dra lite grann och sen rycka till för att sen börja dra igen som vanligt för då kan kopplingen vara kass och behöva bytas. Detta kan även kännas om man kör ganska sakta och trycker på och känner att bilen rycker när den kopplar. I vissa fall kan detta avhjälpas genom att uppdatera mjukvaran i Mekatroniken också. Men oftast så behövs dubbelkopplingen bytas.

Drive läget, broms. Ok men ska inte foten snabbt på gasen också?

Och en sådan dubbelkoppling är både dyr o omöjlig att byta själv? Om det nu skulle vara så att den rycker, e de kört lr håller den ett bra tag till. Dvs e de mest en komfort historia?

kim_gulle
2011-10-01, 23:37
Drive läget, broms. Ok men ska inte foten snabbt på gasen också?

Och en sådan dubbelkoppling är både dyr o omöjlig att byta själv? Om det nu skulle vara så att den rycker, e de kört lr håller den ett bra tag till. Dvs e de mest en komfort historia?

Du kommer märka det om det finns där.

Nä det är väl inte nåt du byter själv. Har för mig att man måste grundinställa mekatroniken också efter kopplingsbytet.
Den går ju inte sönder utan det är ju som du säger, en komfortfråga. Har kört många kundbilar med DSG lådor som beter sig såhär men ingen klagar på det. Väldigt få klagar faktiskt på att det blir som det blir. En del är dock hyperkänsliga för det här och vill ha kopplingen bytt så fort det rycker minsta lilla. Men går sönder gör den inte. :)

MickeR
2011-10-06, 07:51
Blev det nån bil? *nyfiken* Finns ju inte så många här med R36 så det är ju alltid kul att ha någon att diskutera med.....