handdator

Visa fullständig version : Styrstag Golf GTi MK3?



tophat
2007-07-24, 16:05
Hej!

Behöver byta inre styrleder på min Golf. Finns ju lite olika alternativ av stag att köpa, med och utan yttre led.

Men hur vet jag om jag ska ha till TRW- eller ZF-system? Kan man kolla det på bilen på något sett? Eller är det så enkelt att det bara är två olika tillverkare av stagen och man kan köpa vilket som helst?

Hälsningar
Martin

T-mek
2007-07-24, 17:54
Det är tillverkaren av styrväxeln som avses. Det brukar stå på själva styrväxeln, antingen på en liten bricka eller i gjutningen på "huset". Kan vara bökigt att se ibland, men med en spegel och ficklampa brukar det gå. Titta i området där axeln till rattstången går ut.

Lillen
2007-07-25, 12:03
Behöver byta inre styrleder på min Golf. Finns ju lite olika alternativ av stag att köpa, med och utan yttre led.

Köp ett men lös yttre led så du kan byta BARA den.
Annars åker du ju på byta ett helt stag nästa gång med!

tophat
2007-07-26, 01:57
T-mek, tror jag har hittat. Satt en bricka nitad under där rattstången mynnar ut och i ena hörnet av brickan ser det ut att vara en logga där man kan utläsa ZF i, så jag chansar på att det är det. Tog en bild på det men det gick ju inte att lägga upp direkt i forumet och inte kom jag åt min hemsida så jag kunde länka heller... Tack för hjälpen i alla fall!



Köp ett men lös yttre led så du kan byta BARA den.
Annars åker du ju på byta ett helt stag nästa gång med!

Jo, det är så sant. Mekonomen har kompletta stag, 2 leder, för 900kr men jag har hittat stag och endast inre led hos bildelar.net för 240kr så det blir att beställa därifrån. Bara att hoppas att det är rätt gäng på de stagen till de yttre styrleder också :)

Hur noga måste man vara att få på den gamla yttre leden lika djupt på det nya staget? Jag tänkte man kunde ta loss gamla staget med lederna på och sedan markera på det nya staget hur långt den yttre leden skall skruvas in. Finns det något annat knep och vad skulle kunna hända om det blir galet??

tophat
2007-08-07, 21:55
Hemma efter semester har jag nu bytt till nya fräscha grejer men har lite fundering om damaskerna på styrväxeln.

Det finns en puckel med ett hål i på damasken på den sida som är emot styrväxeln. Jag antar att de nipplar som går ut från styrväxeln ska in där??? Annars har jag gjort fel där. Nu när man rattar fullt och tillbaka så rör sig inte damaskerna som de ska. Den del av damasken som är utåt, mot yttre styrleden, vill inte stanna kvar i lägen även fast klämman sitter åt och det skapas som ett vakum i damasken.

Fungerar dessa nipplar så att de jämnar ut tryck och sitter sammankopplade i en kanal eller är de där för annan funktion? Om de är sammankopplade kan man med tryckluft försöka att rensa kanalen?