handdator

Visa fullständig version : Demontera ventiler 8v Mk2, hur går processen till?



MiWi
2011-09-29, 13:25
Tänkte riva ner min ena 8v-topp inför vinterns renovering (då jag förlorat körkortet kan jag lika gärna lägga allt krut på bilen).

Ska demontera en topp, för att flytta kringdelarna till en ny topp.

Hur går man tillväga för att demontera tryckare samt ventiler på korrekt sätt?

Janne.M
2011-09-29, 14:15
Jag har byggt en fjäderkompressor av alu-plattjärn (leta bilder på org. vw verktyget så fattar du hur) som funkade bra. Biltemas ventilfjäderkompressor funkar med lite krångel på mekaniska toppar men har för kort slag för hydrauliska toppar. Är en fördel om du kan spänna toppen mot en bänk på motsatt sida där du har hävarmen, men det funkar att sätta ett knä eller "stå" på den också, men det gör ont =)

Jag sågade ut en bit MDF som såg ut som förbränningsutrymmet, ställde den på en stor skumgummibit och passade in MDF-biten ett förbränningsutrymme i sänder. När träbiten är på plats (kammen är borta + tryckarna) så pressar du ner fjäderbrickorna + fjädern och och plockar bort knastren med en magnetpenna och mejsel samt spetsig tång gärna med böjda käftar. Höj nu upp verktyget och plocka bort fjädrar etc och ta bort ventilen.
När du tar bort ventilen så skadar du ventiltätningen så dessa måste bytas.

Återmontering sker likadant (kom ihåg att använda plasthylsan som finns att köpa på Meca, autoexperten etc) på ventilen när du trär den genom de nya ventiltätningarna, annars sabbar du dem också. Jag använder samma verktyg för att pilla tillbaka knastren, dock är det lite bökigt.

MiWi
2011-10-01, 03:20
Jag har byggt en fjäderkompressor av alu-plattjärn (leta bilder på org. vw verktyget så fattar du hur) som funkade bra. Biltemas ventilfjäderkompressor funkar med lite krångel på mekaniska toppar men har för kort slag för hydrauliska toppar. Är en fördel om du kan spänna toppen mot en bänk på motsatt sida där du har hävarmen, men det funkar att sätta ett knä eller "stå" på den också, men det gör ont =)

Jag sågade ut en bit MDF som såg ut som förbränningsutrymmet, ställde den på en stor skumgummibit och passade in MDF-biten ett förbränningsutrymme i sänder. När träbiten är på plats (kammen är borta + tryckarna) så pressar du ner fjäderbrickorna + fjädern och och plockar bort knastren med en magnetpenna och mejsel samt spetsig tång gärna med böjda käftar. Höj nu upp verktyget och plocka bort fjädrar etc och ta bort ventilen.
När du tar bort ventilen så skadar du ventiltätningen så dessa måste bytas.

Återmontering sker likadant (kom ihåg att använda plasthylsan som finns att köpa på Meca, autoexperten etc) på ventilen när du trär den genom de nya ventiltätningarna, annars sabbar du dem också. Jag använder samma verktyg för att pilla tillbaka knastren, dock är det lite bökigt.

Tack för svar Janne!

Originalverktyget, är det någonting man kan hitta idag via VAG?

Har du en bild på din lösning av verktyget?

mrpete
2011-10-01, 08:04
ventilfjädertving finns på swedol också, den ser ut som den på biltema ungefär men fungerar mkt bättre. Jag tog en stor hylsa på ventilsidan för att förlänga den lite. Tejpa den för att inte skada ventiltallriken ifall den skulle råka snurra.

mojoman
2011-10-01, 08:21
åk och köp tvingen kommer spara knogarna och nerverna i slutändan. Men smörj gärna tvingens skruvar med lite motorolja så går det lättare att skruva =D

Sen finns det ett snabbt sätt och göra detta på, men då är risken att man skadar knastrerna hög. Lägg en lång hylsa på fjädertalriken och fram med en tung slägga/hammare. Ge hylsan ett kraftigt slag och knastrerna hoppar ur sina spår, klart. Har testat detta själv, men dock på en topp som skulle rensas och nya delar skulle änvandas