handdator

Visa fullständig version : skada på 5 dagar gammal bil...



rallarn
2011-09-29, 09:58
igår hade jag oturen att en kvinna inte riktigt hade koll på vart sin bil var när hon skulle parkera och givetvis skulle min 5 dagar gamla Golf R stå precis ivägen :(
Så nu har jag stora skrapmärken på vänster framskärm och stötfångare...


Hon lämnade en lapp och har anmält detta till hennes FB och jag har anmält till mitt.
Jag hoppas verkligen att jag slipper betala något för detta.


Är det något speciellt jag bör tänka på vid hantering av försäkringsskador osv?
detta är första gången jag råkar ut för något så jag har verkligen dålig koll på hur det fungerar.

Rs mannen
2011-09-29, 10:10
Lämnade hon inga personuppgifter?
Annars ä det ju lite svårt för dom att veta vem det ä. Annars är det ju bara å ringa å kolla vilket bolag hon har.
Å om dom har någon spec verkstad du ska lämna in den.
Sen får ju hon stå för självrisken mm.
Dy betalar du inte en spän.
Men du har väl vagnskade garanti ifs så det ä nog bara å lämna in å få det lagat.

rallarn
2011-09-29, 11:24
jodå, det gjorde hon vilket är väldigt tacksamt!

Bör jag tänka på något när jag lämnar/hämtar bilen från verkstad?

Lillen
2011-09-29, 11:46
En jäkla tur det bara var framskärm och kofångare iaf de är ju demonterbara och lackningsbara lösa.

Premis
2011-09-29, 12:34
Är väl bara att lacka om helt enkelt. Ska väl bli som nytt.

För övrigt imponerande att hon lämnade lapp, har fått mina bilar tillknycklade flera gånger och aldrig en lapp, mer regel än undantag.

itouch
2011-09-29, 14:32
Är det något speciellt jag bör tänka på vid hantering av försäkringsskador osv?
detta är första gången jag råkar ut för något så jag har verkligen dålig koll på hur det fungerar.

Vad du än gör, ta ej emot bilen utan att resultatet är 110%. Vissa verkstäder gör det kanon medan vissa tar första bästa färgkod som matchar och skiter i att en färg finns i 5 olika nyanser och resultatet blir därefter. Jag skulle t.o.m kräva meryta på en såpass ny bil, dvs att de duschar lite av dörren så det inte blir någon färgskillnad i skarven mellan dörr och skärmen. Man har som kund rätt att neka att ta emot bilen om man inte är tillfredsställd.

rallarn
2011-09-29, 17:17
jag har förstått att jag ska vara väldigt noga med att kontrollera resultatet när jag hämtar ut bilen, men jag gissar på att dom beställer hem en ny framskärm och stötfångare, det är så pass mkt skrap/bucklor.
Då borde det rimligtvis gå att beställa färdiglackat från VW?
Meryta borde inte vara något jag behöver vara orolig för om det är så att framskärmen är löstagbar då det endast är vänster framskärm som är skrapad och bucklig, dörren ser fin ut likaså huven.

Tänkte tom. ta steget längre o fota hela bilen innan, för det finns fasen inte en repa utöver skadan på bilen, jag vet hur det kan se ut efter ett verkstadsbesök där dom har det trångt o jävligt...

itouch
2011-09-29, 17:51
jag har förstått att jag ska vara väldigt noga med att kontrollera resultatet när jag hämtar ut bilen, men jag gissar på att dom beställer hem en ny framskärm och stötfångare, det är så pass mkt skrap/bucklor.
Då borde det rimligtvis gå att beställa färdiglackat från VW?
Meryta borde inte vara något jag behöver vara orolig för om det är så att framskärmen är löstagbar då det endast är vänster framskärm som är skrapad och bucklig, dörren ser fin ut likaså huven.

Det går inte att beställa färdiglackat från vw samt att delarna oftast beställs nya istället för att laga. De kommer olackade, din vwverkstad ordnar lackeringen. Meryta kostar extra och försäkringsbolagen betalar sällan detta till respektive lackfirma men många lackfirmor ordnar det kostnadsfritt för att få nöjda kunder. Detta har ingenting med att skärmen går att lossa att göra, för du kommer i 7 av 10 fall i olika ljusvinklar kunna se lite skillnad mellan skärm och dörr om endast skärmen lackas, duschar man 30cm inpå dörren med den nyblandade färgen som skärmen är målad i så går denna nyansskillnad inte att se och resultatet blir oftast lika bra som bilen var från fabrik.

Jag talar bara ur egen erfarenhet där jag sett många olika fall :)