handdator

Visa fullständig version : Skillnad mellan 4-1 samt 4-2-1 extraktor?



MiWi
2011-09-29, 00:23
Har det någon direkt betydelse sett till bilens karaktär om ett extraktorgrenrör är utformat som 4-2-1 alternativt 4-1?

Janne.M
2011-09-29, 01:33
4-1 = mer topp och lite "sämre" mellan om man jämför mot 4-2-1, och tvärtom

MiWi
2011-09-29, 13:19
4-1 = mer topp och lite "sämre" mellan om man jämför mot 4-2-1, och tvärtom

Suveränt, tack för svar!


Är det någon utav "oss" som testat skillnader mellan Ebay-extraktorerna som säljs (4-2-1) jämfört med de "bättre" 4-1 som säljs?

Janne.M
2011-09-29, 14:08
Räkna inte med någon större förbättring med E-bay extractorer, har du flyt visst så kanske det går bättre, annars är de mest för utseende och slippa downpipe/grenrör.

Är inte så många tillverkare på E-bay som bänkar sina rör, men visst har de kopierat tex ett supersprint rakt av och du har flyt att det sitter som det ska (bra passform) och att alla svetsfogar och skarvar är bra (stör inte flödet) så får du säkert ut något. Men kvalitén är skiftande. Dock kommer jag mest troligt att själv köpa ett sådant för att få en till lambda-anslutning etc.

MiWi
2011-09-29, 22:09
Räkna inte med någon större förbättring med E-bay extractorer, har du flyt visst så kanske det går bättre, annars är de mest för utseende och slippa downpipe/grenrör.

Är inte så många tillverkare på E-bay som bänkar sina rör, men visst har de kopierat tex ett supersprint rakt av och du har flyt att det sitter som det ska (bra passform) och att alla svetsfogar och skarvar är bra (stör inte flödet) så får du säkert ut något. Men kvalitén är skiftande. Dock kommer jag mest troligt att själv köpa ett sådant för att få en till lambda-anslutning etc.

Jag själv köpte ett "bättre" rör för några veckor sedan, syns rätt stor skillnad när man håller det bredvid ett Ebay-rör, bland annat längden på kollektorerna skiljer dem åt.

http://img534.imageshack.us/img534/6597/gur2035q.jpg

boster
2011-09-29, 23:54
http://www.simons.se/Bildarkiv%20system/031-E_Grenrör_Manifold_VW_Golf_2_Mk_II.htm