handdator

Visa fullständig version : Oljeförbrukning GTIV



T.Kolmodin
2011-09-27, 18:13
Hej,

Min GTI mkV varnar för låg oljenivå ungefär var 6:e månad. Jag pytsar i 1 liter och så rullar det på. Frågan är om det är normalt eller ej? Tacksam för svar och förslag på lösning om det ej är normalt.

/Thomas

20yearsafter
2011-09-27, 19:38
Hej

Tjejens GTI mkV:a varnade för låg nivå för några veckor sedan. Till saken hör att den var inne på service hos VAG i Södertälje i mars med uppgett oljebyte och toppning av oljan. sedan dess har den gått några hundra mil .
Eftersom oljan var kolsvart ( i och för sig kanske inte så alarmerande) och luktade bränd skohylla, så bestämde vi oss smått chockade att aldrig lämna den där mer.
Bilen har gått ca: 2000 mil inte skall väl motorn dra olja då?

Johan

DPC
2011-09-27, 20:08
Jag känner till två fall med 2,0 TFSI som förbrukat rejält med olja. Dels en kollega till mig som har mätt upp sin oljeförbrukning till ca 1 l/4000 km. Med ett normalt serviceintervall på 2-2500 mil så behövs det fyllas på 4-5 l mellan serviceintervallen.. Det tråkiga är att VW (och andra tillverkare) har mycket generösa regler för vad som är "normalt" rörande oljeförbrukning. Drar inte en motor mer än 1 l/3000 km så anses det normalt (vilket det inte är). Det andra fallet slutade med motorrenovering då den motorn slukade mer än 1 l/2000 km (tänk er att behöva fylla på 10-15 liter olja mellan servicetillfällena..).

För att svara på din fråga Thomas så skulle jag (och antagligen också VW) säga att oljeförbrukningen är inom ramen för vad som är ok (din förbrukning ligger på ca 1 l/10000 km?).

Min förra GTI V drog ca 0,5 l/10000 km från start tills att jag sålde den vilket får anses ok (typ slå i en liter mellan servicetillfällena). Jag råkade aldrig ut för varningslampa. Min nuvarande R har hittills dragit ungefär hälften av det i sin tur.

Gti
2011-09-28, 21:57
Hade en MKV R32 tidigare och den drog ett par deciliter olja / 1000 mil om jag minns rätt. Min nuvarande MKVI Gti drar i princip ingenting alls, skulle gissa på runt 1dl / 1000 mil vilket ju är väldigt bra. Byter iofs olja var 1500 mil om nu det kan spela roll i för oljeförbrukningen över tid.

Premis
2011-09-28, 23:52
Helt normalt.