handdator

Visa fullständig version : Golf GTI 16v motorproblem. (KR motorn)



Raev
2011-09-27, 18:55
Har ett litet problem med min golf, eller rätt stort enligt mig.
Har skruvat ihop motorn efter att en kompis skruvat isär den efter att den kokat. Han har lämnat in toppen på planing, köpt nya topbultar och cylinderpackning osv.

Men nu när jag har monterat kammarna efter markeringarna och ställt 1ans kolv i toppläge, kollat så jag har gnista och att den får soppa, så vill ändå inte bilen starta.
Kollade kompan idag och den hade ca: 5.1kg i varje cylinder, men antar att det ska vara mellan 10 och 12, sen så upptäckte jag också att när jag tog upp oljestickan att det bara luktade bensin om oljan och den var nästan rinnfärdigt.

Jag har ingen aning om vad problemet är så om ni har några förslag eller vet vad felet är, så får ni jätte gärna skriva och förklara vad felet kan vara :)

kim_gulle
2011-09-27, 21:11
Motorn kan ju ha gått så varm så att kolvarna blivit ovala och således läcker det ner i vevhuset. Det skulle ju förklara det låga kompet och bensinen i oljan. Såvida du inte stått på starten jättelänge så att motorn spolat i sig massor med soppa utan förbränning som bara rinner förbi kolvarna.

Raev
2011-09-28, 04:34
Ahh, fan va surt.
Finns det någon chans till att det kan vara kolvringarna som är slut som gör att det rinner ner soppa + att man får dålig kompa?

Raev
2011-09-28, 04:54
Har du någon aning om det går att ta toppen från 16v motorn och sätta dit på en motor som kommer från GTI 8v?

kim_gulle
2011-09-28, 07:31
Ahh, fan va surt.
Finns det någon chans till att det kan vara kolvringarna som är slut som gör att det rinner ner soppa + att man får dålig kompa?

Kan ju vara bara dem som är brända också. Märks ju vad som är trasigt om man plockar ur kolvarna.


Har du någon aning om det går att ta toppen från 16v motorn och sätta dit på en motor som kommer från GTI 8v?

Andra kolvar i en 16v. Då behöver du likförbannat nya kolvar om dem skulle vara skev, och då är det nog enklast att hitta ett nytt block.