handdator

Visa fullständig version : Rostskyddsgaranti



steffe_GTI
2011-09-27, 12:17
Hej,

Jag lämnade in bilen på Möller bil i Örebro för rostbesiktning 8 augusti. Det har rostat längst fram på tröskeln vilket är ett vanligt fel på golfen som VW för övrigt åtgärdat på senare modeller, men så har det även rostat ovanför främre hjulhusen där ytlagret (färgen) flagnat och nästan rullat ihop sig. Det har snart gått två månader sedan besiktningen, de lovade mig att det max skulle ta 4-5 veckor. Har ringt i jämna mellanrum men de skyller på att generalkontoret som utreder ärendet har mycket att göra.

Jag anser att det tagit alldeles för långt tid att utreda ärendet och undrar hur jag ska göra för att skynda på processen. Rosten ser ut att ha blivit värre under tiden.
Rimlig väntetid enl konsumentverket är 4-5 veckor om jag kommer ihåg rätt?!

Hur tacklas med problemet?

jocke_gti
2011-09-27, 14:38
Tjena hade samma problem med hjulhusen på min bil men vw vägrade ta på sig de pga att det inte har rostat hål än. Så jag sa till dom att: ok men då får jag väl komma tillbaka om ett halvår då när det blivit hål. Han fatta vad jag mena men vägra ändå att fixa till de.

Premis
2011-09-27, 16:26
Sega brukar dom vara så man får ligga på men generellt hänvisas alltid till att det gäller just genomrostning (vilket sällan sker).

Tydligen någon klamma ifrån inneskärmarna som ligger och rubbar bort lacken i skärmkanterna som orsakar en massa rostproblem på Golf V. Borde finnas något fix.

Har någon bättre koll på dessa problempunkter så att man kan åtgärda dom?

Mini_me
2011-09-28, 07:04
Det är ett jätte maskineri att få igenom en lack/rost ska på garanti.
Det är systemet som gör det trögt men även mängden fall pga VW lossat lite på vad som ska täckas.

Att nån handlare skyller på att det ska vara genom rost ska ni inte köpa för det är bara anmäla i systemet och få ett svar. När folk svarar så är det för dom har för mkt att göra eller inte bryr sig och vill att kunden ska åka vidare.

Det jobbas mkt hårt från SVG (Svenska Volkswagen Gruppen) och Fabriken på att komma till rätta med såna här saker.
Men man får ha i åtanke att vi är ett mkt litet land (Men med många VW per capita) som gör det svårt att ibland få fabriken att ändra nåt.

(Sveriges ÅRS förbrukning av VW bilar kan tillverkas på ett dygn....)

Så håll ut och ligg på men finns inget idé att vara sur..konstruktiv är melodin.

steffe_GTI
2011-09-28, 13:58
Tack för svar allesammans, ska ligga på som attan :)

Kommer nog lämna över ärendet till frugan som är juridikstuderande om de strular för mycket.

sturebyking
2011-09-28, 14:26
I förra numret av Vibilägare stod det att deras rostskyddsexpert själv hade haft rost problem med sin VW Eos, det var visst korrosion vid vissa plåt falsar tex i dörrarna. Det stod även att problem med rost i plåtfalsar även finns på nyare Passat. Har själv en Jetta -07 som jag ägt sen den var ny. Nu såg jag att lacken på insidan av huven börjar släppa / bubbla sig vid falsarna. Troligen är det korrosion under bubblorna. Tror ni VW tar något ansvar för detta?
/O

Kungen123
2013-01-08, 00:23
Hur gick det med din rost? Löste det sig?
Jag har samma problem på min Golf.