handdator

Visa fullständig version : 1984 MK1 GTI Special drar olja, svårstartad.



Bruuus
2011-09-26, 16:41
Hej!

Min Golf har varit svårstartad sen jag köpte den. Jag har bytt ganska mycket delar av andra anledningar exempelvis:

Insprut
Motor
Kallstartsventil
Renoverad topp
Batteri
Startmotor
Backventil vevhusvent.

Allt detta utan någon väsentlig skillnad i startvilligheten.

Till saken hör att den drar väldigt mycket olja. Det har blivit påtagligt mer den senaste tiden. Det verkar som att olja försvinner ut med avgaserna. Den luktar suspekt när man gasar på och det finns inga läckage eller griserier i vattnet. Det ser lite geggigt ut i insuget. Jag har försökt spola rent i stålullsfiltret i toppkåpan så gott jag kan, utan resultat, men jag misstänker ändå att det är tätt i vevhusventilationen någonstans. Var ska jag börja?

Mvh Johan

mojoman
2011-09-26, 17:11
kompprov ? En ren gissning kan vara att kolvringarna är slut ?

2stroke
2011-09-26, 17:26
Då motorn är ifrån 1984 så har garanterat ventiltätningarna torkat
vilket leder till onormalt hög oljeförbrukning.
...som tur är, är de billiga ! :o)

Bruuus
2011-10-09, 15:07
Kompprov är taget och visade inget extremt. Minns inte vad siffrorna var men det var jämnt och fint över alla fyra. Till saken hör att motorn går fantastiskt bra för övrigt. Drar jämnt och fint och är pigg och villig. Inget som tyder på något galet. Utom just oljan och tomgången då...

Ventiltätningarna byttes i samband med att toppen renoverades. Den blev väldigt grundligt genomgången, planad, inslipade ventiler, bytte tätningar samt kamlagren.

Men jag är jättetacksam att någon försöker! Ge mig mer! Jag sitter fortfarande fast!

Mvh Johan