handdator

Visa fullständig version : Täta Förgasarfotspackning jetta 1.6 -81



ivah
2007-07-24, 11:57
Tjena,
Har en gammal jetta mk1 från -81 med 1.6 liters motor. Nu är de såhär att förgasarfotspackningen (eller vad den nu heter) har börjar bli ordentligt till åren. Finns en större spricka å en mäng mindre sprickor.
Det är alltså den stora gummi packningen som sitter mellen förgasaren och insuget jag menar.
Har jag bilen på tomgång och rör lite på förgasaren så dör bilen, förmodligen så tjuvluftar den rejält där då det är en större spricka i packningen. Bilen rycker vid körning tex vid start och i kurvor och även när man åker med jämn gas i lägre hastighet. Dock inge större bekymmer när man kör plattan i mattan.

En ny packning kostar över 600 spänn å de känns inte så skojj att slänga ut på en bil som inte är värd speciellt mycket. Finns det något sätt att täta en trasig packning. Ta varmluftspistolen och smälta ihop den ? Dra i lim i sprickorna ?
Försöka hitta en fräsch på skroten ?!

All hjälp uppskattas !
Mvh Ivar =)

jocke.w
2007-07-24, 12:02
Var uppe för inte så länge sedan......för mig Biltema hade billiga.

Dom 600:- lär du i vilket fall som helst tjäna in om du nu inte säljer/skrotar bilen inom ett år!!!

Lillen
2007-07-24, 12:03
Köp en ny är tipset!!
Finns ingen genväg.

Annars täta med något PU-lim som tål bensin och olja.
Kommer dock aldrig att hålla utan det kommer läka efter ett kort tag pga vibrationer mm.

Bengan.U
2007-07-24, 12:10
Hej.

Biltema,förgasarfotpackning:
Art nr 52-802, Pris 98,00 kr
Vet inte vad Lillens förslagna lim kostar,
men köp en ny och kludda inte ;-)

MVH/Bengan.U

ivah
2007-07-24, 17:44
Okej, ska sattsa på en ny då.. Men har hämtat en på skroten idag som är betydligt bättre än min. Monterat ihop alltihopa.. Men nu har jag vääääldigt ojämn tomgång och när jag trycker till lite på gasen, typ en bit över 2000 varv så hänger den kvar där och vandrar lite lätt upp och ner :S

Vad är felet nu då ?! har tagit isär och dragit åt allting ordentligt igen, änkte om den tjuv luftade lite.. men samma sak =(

Bengan.U
2007-07-24, 18:54
Hej.

Kolla av följande:
1)jordkabeln mellan förgasare - ventilkåpan.
2)vacuumslangar,kolla med startgas.
3)elanslutningen till magnetventilen på gasarens baksida.
4)smörj och kolla så inte reglagen kärvar.
5)kolla så inte gasvajern är på G,kardeler som fastnar
i ytterhöljet t.ex,
6)sitter gasvajerns ytterhölje fast ?

MVH/Bengan.U