handdator

Visa fullständig version : Verktyg VW 1348/1, köpa eller låna?



Skoglund
2011-09-26, 08:52
Är på gång med att felsöka varför bilen inte vill varva mer än 5000 rpm. Tänkte kontrollera skicket på spridarna och är nu på jakt efter ett verktyg för att lyfta plattan (luftvågen?) som sitter vid bränslehuvudet.

Detta verktyg är det jag menar: http://i130.photobucket.com/albums/p279/mandysbus/DSC00879.jpg


Någon som har en idé om vart jag kan köpa / låna detta verktyg?

golf666
2011-09-26, 17:27
plattan brukar ju kunna gå att lyfta för hand, eller få tag i med en liten mejsel under kanten och sen lyfta upp med fingrarna!

Alternativt ta bort underdelen på luftburken och trycka upp vågen under ifrån :)

Jag har gjort detta själv flera ggr...

Skoglund
2011-09-28, 11:13
Ja, själva lyftandet av plattan är ju inga problem, går nog fint att använda en magnet på någon typ av skaft. Tanken är dock att jag ska mäta så att injektorerna levererar rätt volym bränsle. Därför behöver jag verktyget för att kunna simulera när bilen står på tomgång samt när den har fullgas.

Det där verktyget har 2 lägen för just detta... Kanske höra på närmaste VAG om de fortfarande pysslar med dessa verktyg ( ? )

Janne.M
2011-09-28, 13:38
Någon Bosch-verkstad som hållit på lite längre har säkert, om de inte börjat avyttra grejerna. Annars brukar folk som ställer in rally-motorer ha massa gamla bra att ha K-jet grejer.