handdator

Visa fullständig version : Hjälp med höga HC och CO2500-värden



kapten
2011-09-25, 23:25
Bilen, en golf3 från 97 gick inte igenom besiktningen och jag behöver hjälp.

Jag misstänker tempgivaren men...

Den jag köpte på mekonomen och som är den enda jag hittar när jag googlar runt passar inte, den är aningen för liten och det läcker lite lite runtom. Dessutom är "mätkroppen" av metall och min är av plast.

Ytterligare saker som kanske kan påverka är:

Det luktar rätt mycket vevhusgaser om motorn men jag kan inte se någon läcka. Det är dessutom ganska oljesöligt i luftfilterburken där vevhusventilationen ansluter.

Gasspjället kärvade vilket medförde att bilen gick kass på tomgång. Jag gjorde rent det med k-sprit med klockrent resultat men jag vet också att det rann ner minst 2dl k-sprit förbi gasspjället och rakt ner i... Ja egentligen vet jag inte men jag antar rätt ner i cylindrarna via någon insugsventil. Bra eller anus???

Det har blivit svetsat i avgasröret några dm från lambdasonden. Bra eller anus??

Tacksam för hjälp.

T-mek
2011-09-26, 09:17
Vad fick du för avgasvärden? (CO, HC och Lambdavärde)

K-sprit och svetsning borde inte spela någon roll, men har man otur så...

kapten
2011-09-26, 22:41
HC 178 (100)
CO2500 0,6(0,3)

Lambda1,03 (0,97-1,03)
CO 0,3(0,5)

Det säger mig ganska lite. Motorn går fett eller? Det kan ju vara ett resultat av att tempgivaren högst troligt ballat ur. Det som jag känner hindrar mig lite från att byta är att den mekonomen ger mig bara passar sådär, det läcker lite runtom. Min original är dessutom plastigare och ser annorlunda ut...

kim_gulle
2011-09-27, 00:09
HC 178 (100)
CO2500 0,6(0,3)

Lambda1,03 (0,97-1,03)
CO 0,3(0,5)

Det säger mig ganska lite. Motorn går fett eller? Det kan ju vara ett resultat av att tempgivaren högst troligt ballat ur. Det som jag känner hindrar mig lite från att byta är att den mekonomen ger mig bara passar sådär, det läcker lite runtom. Min original är dessutom plastigare och ser annorlunda ut...

Enligt lamdan så går motorn på den magra sidan. Pröva att plåga bilen innan besiktningen så att den blir riktigt varm och så att den får "bränna ur sig" lite. Brukar funka vid sånna här tillfällen.

Lillen
2011-09-27, 00:50
Är bilen servad?
Olja , oljefilter , luftfilter & tänddelar?

T-mek
2011-09-27, 09:09
HC 178 (100)
CO2500 0,6(0,3)

Lambda1,03 (0,97-1,03)
CO 0,3(0,5)


Nej, motorn verkar gå som den skall. Problemet ligger snarare på katalysatorn. Antingen har den inte varit tillräckligt varm vid provtillfället, eller så har den tjänat ut.

Värdena du har fått stämmer hyfsat överrens med de värdena som man får om man plockar bort katalysatorn helt, förutom CO på tomgång då den orkar rena litegrann. Lambda ligger ju iofs lite i ovankant, är avgasröret 100% tätt?

kapten
2011-09-27, 21:59
Avgasröret kan mycket väl vara otätt men troligen helt tätt före lambdasonden.

Motorn har tidigare gått på tre av fyra cylindrar, det kan väl skada katalysatorn antar jag men hur vet jag? Den är inte original längre men den sitter djävligt illa till för att ta loss och skaka på.

Stiften är ett tag sedan jag kollade men i övrigt är det fräscha tänddetaljer och olja+filter är bara några månader gamla. Luftfiltret har väl ett år på nacken så det kan jag ju unna mig ett nytt.

Däremot verkar tempgivaren ha gett upp. Det trodde jag tidigare också och köpte en ny men den som mekonomen ger mig passar bara sådär, det läcker lite runtom. Den gången var det termostaten och inte givaren. Nu har jag mätt vattentemperaturen med en lös termometer och den visar runt 85' medan mätaren på instrumentpanelen inte rör sig ur fläcken.

Bilen är tyskimport och med tanke på hur många felaktiga delar jag fått från mekonomen börjar jag bli riktigt osäker på om det verkligen är den motor i bilen som det står i deras katalog. Jag ska ta en bild på den och se om någon här vet.

T-mek
2011-09-27, 23:45
Avgasröret kan mycket väl vara otätt men troligen helt tätt före lambdasonden.

Motorn har tidigare gått på tre av fyra cylindrar, det kan väl skada katalysatorn antar jag men hur vet jag? Den är inte original längre

Byt katalysatorn, så ska du se att avgasvärdena rättar till sig.



Bilen är tyskimport och med tanke på hur många felaktiga delar jag fått från mekonomen börjar jag bli riktigt osäker på om det verkligen är den motor i bilen som det står i deras katalog. Jag ska ta en bild på den och se om någon här vet.

Du vet om att Mekonomen inte är det enda stället i världen som säljer bildelar, va?
Det finns ett ställe där de inte gör annat än sysslar med delar till just Volkswagen.
Hmmm... Om jag bara kunde komma ihåg vad det företaget hette nu igen? :-)

kapten
2011-09-28, 09:16
Mmm jag har hört om den affären men jag har också glömt vad den heter... Är det den som är lite dyrare än de andra affärerna?? ;)

Rs mannen
2011-09-28, 10:45
Jag tror på otätt avgas. Om det är tätt innan lamdan eller inte kvittar. Dom mäter ju bak i avgasröret ;)
Högt hc tyder ju på det. Å magert lamda värde oxo. Billigare å fixa än å byta katt iaf.
Lite pasta eller avgasbandage.